معرفی یک پروژه سرمایه گذاری موفق با مشارکت شهرداری و بخش خصوصی

یکی از پروزه های موفق  سرمایه گذاری مشارکتی  در حوزه شهرداریها عبارت  از پروزه سرمایه گذاری مشارکتی مرکز تجارت جهانی تابلو فرش  شهر سردرود میباشد  این پروژه با مشارکت شهرداری سردرود و بخش خصوصی  در این شهر در حال اجرا میباشد.

روش مشارکت آن مشارکت مدنی از نوع اول بوده و آورده شهرداری  زمین و مجوز ساخت و آورده بخش خصوصی هم کلیه هزینه های ساخت میباشد.

شورای اسلامی  شهر و شهرداری سردرود با همکاری اساتید مربوطه ،  ابتدا  نسبت به بررسی  استراتژی توسعه شهر و برندینگ و  چشم انداز بیست ساله آن اقدام نموده و با عنایت باینکه  در چشم انداز آینده این شهر یکی از آیتم های مهم ، موضوع بافت و صادرات  تابلو فرش میباشد فلذا اقدام به تعریف پروژه ای مهم و اساسی برای آینده شهر در این ارتباط نمودند .

به گزارش پایگاه خبری تبریزمدرن،مرکز تجارت بین المللی تابلو فرش سردرود در زمینی به مساحت ۲۵۰۰ متر مربع و با زیر بنای ۲۰۵۰۰ متر مربع با سرمایه گذاری شرکت بنیاد بتن کاوش آذرآبادگان(بکا) و با هزینه‌های بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال در حال ساخت است.

این پروژه در هشت طبقه اجرا می شود که دو طبقه آن به پارکینگ، سه طبقه  بعنوان مرکز تجارت جهانی تابلو فرش، دو طبقه رستوران و تالار اجتماعات و یک طبقه نیز به صورت بام سبز اجرا خواهد شد.

بنا بر این گزارش ،مرکز تجارت جهانی تابلو فرش سردرود هم اکنون ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که با جدیت در حال ساخت بوده و تا ۲۰۱۸ به بهره برداری خواهد رسید.

سردرود مهد تابلو فرش جهان

سردرود مشهور به پایتخت تابلو فرش جهان یکی از شهرهای مهم بخش مرکزی شهرستان تبریز با سابقه طولانی در تولید فرش های دستبافت است و بر اساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰ بیش از ۳۵ هزار نفر جمعیت دارد.

در سال های اخیر بافت تابلو فرش در آذربایجان شرقی به­ ویژه شهر سردرود افزایش چشمگیری یافته و ۵۰۰کارگاه تابلو فرش در این شهر فعالیت می کند و به گفته مسوولان این شهر نرخ بیکاری در سردرود به دلیل رونق این صنعت به صفر رسیده است.

بر اساس آمار اتحادیه تابلو فرش سردرود نزدیک به ۸۰ درصد مردم این شهر به طور مستقیم یا غیرمستقیم از این هنر کسب درآمد می کنند و ۸۰ درصد تابلو فرش کشور در این شهر تولید و نقش موثری در تولید ۲۰ درصد دیگر تابلو فرش های تولید شده در کشور دارد.

نخستین و تنها اتحادیه صنف تولیدکنندگان تابلو فرش ایران در سال ۹۰ در این شهر ایجاد شده است و اخیرا نیز تابلو فرش سردرود در فهرست آثار میراث فرهنگی و معنوی ثبت ملی شده و برنامه های متعددی برای توسعه و گسترش آن در حال اجرا بوده و  یکی از محورهای  اصلی برنامه تبریز ۲۰۱۸ پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی عمل مینماید .

شهرداری سردرود به غیر از این پروژه چندین پروژه دیگر رابا  مشارکت بخش خصوصی در حال اجرا دارد. شایان ذکر است بدانیم که کل بودجه شهر داری سردرود در سال ۹۵ کمتر از ده میلیارد تومان بوده  است که در سالهای گذشته  هرساله معمولا بین ده تا بیست درصد افزایش  داشته  اما با اجرای پروژه های سرمایه گذاری مشارکتی  پیش بینی میشود  بودجه این شهرداری از یک رشد سیصد درصدی در دو  سال آینده  برخوردار شود. این موفقیت در سایه برنامه ریزی اصولی این شهرداری در موضوع اقتصاد مقاومتی و درآمدهای پایدار  میباشد و میتواند الگویی برای سایر شهر ها باشد.

Check Also

نمایشگاه شهریران

نمایشگاه شهریران، سقفی است برای گردهم آمدن تمام فعالان اکوسیستم اقتصاد و خدمات شهری، زیرساخت …

طراحی سایت