برندینگ شهری و تحقق رویاهای میلیارد دلاری

 پروژه های بزرگ  میلیارد دلاری که چهره  بزرگترین شهرهای جهان را تا سال ۲۰۳۵ تغییر خواهد داد

جهان به سرعت شهرنشینی می شود سازمان ملل متحد پیش بینی می کند که شمار افرادی که در شهرها زندگی می کنند تا سال ۲۰۵۰ به۵/۶میلیارد نفر می رسد.

شهرهای بزرگ مانند پاریس، نیویورک و توکیو، برای مدیریت و آماده سازی برای جمعیت رو به رشد،  در حال ساخت مسکن و اماکن عمومی، از جمله پارک ها، مدارس و مترو را به عنوان بخشی از برنامه های بازسازی بزرگ در نظر گرفته اند.

این شهرها در دهه های آتی بسیار متفاوت خواهند بود (و در بعضی از محله ها اقدام به بازسازی و بهبود  چندین منطقه نموده اند به طوری که آن را مطابق با سلیقه طبقه متوسط هماهنگ نمایند.). نگاهی می کنیم به برخی از بزرگترین پروژه های شهری  جهان که در حال ساخت هستند :

شانگهای، چین – Todtown

تا سال ۲۰۲۰ تکمیل شده است، Todtown یک توسعه جدید استفاده شده در منطقه منهانگ شانگهای است.

به گفته InHabitat، این توسعه شامل ۱،۰۰۰ آپارتمان، یک مرکز خرید ۱٫۳ میلیون فوت مربع، ۵۸۰،۰۰۰ فوت مربع خرده فروشی، ۱٫۵ میلیون فوت مربع فضای اداری و  یک مرکز فرهنگی با مساحت ۵۳۰۰۰ فوت مربع خواهد بود. Todtown همچنین  محدوده وسیعی از فضای سبز را نیز شامل می شود، از سقف های سبز تا پارک های کوچک پراکنده در سراسرپروژه .

طرح اصلی توسط شرکت معماری مبتنی بر شیکاگو بیس ارشیتکت و گوتسچ شرکا و استودیوی Lead 8 در هنگ کنگ رهبری می شود.

ساخت و ساز در پروژه ۱،۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۴ آغاز شد.

قاهره، مصر – پایتخت جدید قاهره

داون تاون شرقی قاهره، قاهره نو بعنوان پایتخت مصر، مرکز ی با  محدوده ۲۷۰ مگا مایل در مرکز آن ۲۱ منطقه مسکونی جدید –  ساخت مسکن به اندازه کافی برای پنج میلیون نفر خواهد بود.

توسعه مالی این پروژه به طور عمده توسط توسعه دهندگان چینی تامین می شود. برای مثال، شرکت چینی فورچون لند دیولوپمنت، ۲۰ میلیارد دلار برای این پروژه تا اواخر سال ۲۰۱۶، بر اساس گزارش CNN قرار داده است.

پایتخت جدید قاهره همچنین دارای  مسجد و کلیساها، مرکز کنفرانس ۵۰۰۰ نفری نزدیک به ۲،۰۰۰ مدرسه و کالج، بیش از ۶۰۰ مرکز پزشکی و آنچه که پیش بینی می شود بزرگترین پارک جهان را در خود جای خواهد داد

مصطفی ماندوبولی، وزیر مسکن مصر، به بی بی سی گفت که این پروژه ۴۵ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت و تا سال ۲۰۲۲ کامل خواهد شد. ساخت و ساز در سال ۲۰۱۵ آغاز شده است.

Paris, France — Europa City

در سال ۲۰۱۶، پاریس شروع به ساخت و توسعه  یک مرکز چند منظوره متنوع با ۸٫۶ میلیون فوت مربع کرد که به نام Europa City در شمال مرکز شهر واقع شده است.

Europa City، که توسط شرکت معماری دانمارکی Bjarke Ingels Group شرکت متعلق به دفتر مرکزی گوگل کالیفرنیا) طراحی شده، وعده  ساخت مسکن، مغازه ها و رستوران ها، داده است ،هرچند تعداد دقیق هر کدام هنوز تایید نشده است. توسعه  ایمن مرکز همچنین شامل plazas، محل اسکی مصنوعی، راههای پیاده روی، سیستم گلف و سیستم حمل و نقل جدید است.

Triangle de Gonesse، حومه شهر که در آن قرار دارد، هنوز هم تا حد زیادی روستایی است. اما با توجه به هدف  توسعه دهندگان Europa City، هدف این پروژه ۳،۴ میلیارد دلاری این است که منطقه را با شهر پاریس متصل کرده  و ازدحام را از مرکز شهر پاریس  بگیرند.

ساخت و ساز در سال ۲۰۱۶ آغاز شده است و انتظار می رود تا سال ۲۰۲۴ آن را بسازد.

برلین، آلمان – Europacity

برلین در حال ساخت یک محله جدید به نام Europacity است. باتوسعه تقریبا ۱۰۰ هکتار، توسعه چند منظوره  در نزدیکی ایستگاه مرکزی برلین قرار است تبدیل به یک مرکز تجاری و مسکونی جدید شود.

Masterplan که تا سال ۲۰۲۵ تکمیل خواهد شد، برای ۲۰۰۰ واحد آپارتمان، ۴٫۳ میلیون فوت مربع  اداری و فضای خرده فروشی، مسیر پیاده روی و گشت وگذار، مدرسه ها، جاده ها، پل ها و یک میدان عمومی مورد نیاز است. ساخت و ساز در اوایل سال ۲۰۱۴ آغاز شد، گرچه هزینه دقیق این پروژه اعلام نشده است.

تحولات جدید مانند Europacity برای برخی از برلینی ها، که در حال مبارزه با شهرک سازی سریع اخیر شهر هستند، نقطه ای از اختلاف نظر است.

استانبول، ترکیه – شهر جدید استانبول

شهر جدید استانبول مدل توسعه ای است که تمدن شهرنشینی ۸،۰۰۰  ساله در کنار آب را دوباره به تصویر خواهد کشید.

روزنامه صباح گزارش داد که در ماه آوریل سال ۲۰۱۶، شورای شهر شهرداری طرح ساخت نزدیک به ۵۰،۰۰۰ خانه را در هفت برج در چند محوطه بزرگ باقی مانده زمین در نزدیکی مرکز استانبول تصویب کرد. منطقه ۹۳٫۶ میلیون فوت مربع یک منطقه  نظامی بود.

توسعه این مرکز همچنین شامل یک مرکز خرید، پارکینگ زیرزمینی ۶٫۲۰۰ نفره، پارک ۲۶٫۹ میلیون فوت مربع، یک سینما، یک نمایشگاه یخی و فرودگاهی است که به عنوان بزرگترین در جهان صورت گرفته است.

دقیق زمان بندی و هزینه پروژه هنوز مشخص نشده است، اما ساخت و ساز در اواخر سال ۲۰۱۶ آغاز شده است. تنها فرودگاه این مجموعه، که در سال ۲۰۱۸ آغاز به کار کرده است، بیش از ۶ میلیارد دلار در صندوق سرمایه گذاری کرده است.

نیویورک، ایالات متحده آمریکا – سایت مرکز تجارت جهانی

از زمان حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، نیویورک سیتی در حال کار بر روی بازسازی سایت ۱۶ هکتار منهتن  بود که برج های دوقلو و ساختمان های اطراف آن ایستاده بودند.

تا ژوئیه ۲۰۱۷، بیشتر پروژه ها تکمیل شده است، از جمله ۱ مرکز تجارت جهانی (همچنین به عنوان برج آزادی، بلندترین آسمان خراش در شهر شناخته می شود)، ۴ مرکز تجارت جهانی، ۷ مرکز تجارت جهانی، یک مرکز حمل و نقل جدید، یادبود و موزه ۹/۱۱، یک مرکز خرید و یک پارک. سه برج دیگر، کلیسای کوچکی و مرکز هنرهای نمایشی هنوز هم در حال  ساخت است و تا پایان سال ۲۰۲۰ به پایان خواهد رسید.

لس آنجلس، کالیفرنیا – نیو هال رنچ

توسعه نیوهال  رنچ در دره سانتا کلریتا تا سال ۲۰۳۵ به ۲۱،۵۰۰ واحد مسکونی به لس آنجلس افزروده خواهد شد.

این مجموعه ترکیبی از مسکن، شامل خانه های تک واحده، آپارتمان ها و آپارتمان ها با حدود ۱۰٪ (یا بیش از ۲۰۰۰ واحد) با قیمت های پایین تر از قیمت بازار است Newhall Ranch در ابتدا در سال ۱۹۹۴ پیشنهاد داد، اما توسعه دهندگان به علت مشکلات حقوقی از گروه های زیست محیطی شکست خوردند و گفتند که پروژه ۱۴ میلیارد دلاری به شدت اکوسیستم های محلی را مختل می کند.

در حالی که سرعت توسعه مسکن در لس آنجلس در سال ۲۰۱۷ کاهش می یابد، این شهر هنوز در مسیری قرار دارد که هدف از آن این است که شهردار اریک گارچتی از ۱۰۰،۰۰۰ واحدی جدید تا سال ۲۰۲۱ میلادی رونمایی کند. به عنوان یادداشت های Curbed، گزارش جدیدی از «Abundant Housing» نشان می دهد که ۳۸۵۰ واحد در سه ماهه اول سال ۲۰۱۷، یک رقم کمی کمتر از سه ماهه اول سال گذشته است. طبق گزارش غیرانتفاعی شرکت سهامی کالیفرنیا ، LA با کمبود مسکن مقرون به صرفه حداقل ۵۰۰،۰۰۰ واحد برخورد می کند.

سائوپائولو، برزیل – طرح جامع شهر جدید

در سال ۲۰۱۴، سائوپائولو طرح جدید خود را به نمایش گذاشت که به طور چشمگیری در طول دو دهه آینده شهر را تغییر خواهد داد.

این طرح بیشتر توسعه مردم گرا دارد، از جمله مسکن جدید، خطوط دوچرخه، خطوط اختصاصی اتوبوس و کاهش تعداد پارکینگ های موجود.

به عنوان یادداشت بعدی شهر، شهر در حال حاضر با کمبود مسکن تا ۵۰۰،۰۰۰ واحد روبرو است. تقریبا ۱٫۲ میلیون ساکن سائوپولو در فاوالها – بنتون و بتن آهن – یا ساختمان های رها شده در مرکز شهر، به نام cortices زندگی می کنند.

بر اساس طرح کلی جدید، این شهر قصد دارد تا ۷۱۷،۰۰۰ واحد مسکونی جدید را تولید کند که ۲۴۰،۰۰۰ آن تا سال ۲۰۳۰ به عنوان مقرون به صرفه تعیین خواهد شد. Centro de Acçao Social per Música، که در سال ۲۰۱۵ تکمیل شد، یکی از اولین ساختمان ها بود در برنامه ای برای باز کردن مرکز اجتماعی چهار منطقه ای شامل ایستگاههای اتوبوس، زمینهای بازی، مزرعه شهری، تراس و سالن اجرا است.

Tokyo, Japan — Shibuya Station Area Redevelopment

توکیو در حال آماده شدن برای بازی های المپیک تابستانی ۲۰۲۰ است که تعدادی از پروژه های بازسازی در شهر را ترویج کرده است. طبق گفته بلومبرگ، در سال های اخیر، حداقل ۴۵ آسمان خراش جدید تا سال ۲۰۲۰ ساخته خواهد شد – افزایش ۵۰٪ در بلند مدت در سه سال آینده.

هفت آسمان خراش بخشی از پروژه Redevelopment Area Station Shibuya خواهد بود: شش مورد استفاده برای دفاتر و خرده فروشی خواهد بود و یک ساختمان ۳۲ طبقه Condo خواهد بود. این طرح همچنین برای بازسازی “رودخانه شیبویا”، برای پیاده روی ، که در اوایل سال ۲۰۱۸ باز خواهد شد، از اماکن جدید و سبز ساخته خواهد شد.

پروژه کامل چند میلیارد دلاری تا سال ۲۰۲۷ کامل می شود.

Madrid, Spain — Castellana Norte redevelopment

در اوایل ماه اوت، شهر مادرید پروژه توسعه مجدد ۷٫۱ میلیارد دلاری را برای Castellana Norte، منطقه ای از شمال مرکز شهر، تصویب کرد.

در حال حاضر، این سایت به ایستگاه اتوبوسرانی شهری، چند خانه و مجموعه ای از ساختمان های صنعتی و انبارهای نیمه محروم تعلق دارد. توسعه مجدد Castellana Norte تا سال ۲۰۳۵ به محله جدیدی با آسمان خراش ها، پارک ها، جاده ها، پل ها و آپارتمان ها تبدیل خواهد شد تا به حدود ۱۷،۰۰۰ نفر برسد.

تهیه ،ترجمه و تدوین :علی کرباسی

Check Also

فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی خط دوم قطار شهری تبریز

تبریز- دو فوریت لایحه شهرداری تبریز مبنی بر استفاده از تسهیلات فاینانس برای تامین اعتبار …

طراحی سایت