نگاهی بر طولانی ترین و عمیق ترین تونل ترافیکی جهان

شهریارنیوز: تونل گوتهارد طولانی‌ترین تونل ترافیکی جهان است که در تاریخ یکم ژوئیه ۲۰۱۶ افتتاح شد.

طول مسیر این تونل ۵۷/۰۹ کیلومتر (۳۵/۵ مایل) و مجموع تونل‌ها، شفت‌ها و گذرگاه‌ها ۱۵۱/۸۴ کیلومتر است که طولانی‌ترین و عمیق‌ترین تونل ترافیکی در جهان بشمار می‌رود و اولین مسیر مسطح سطح پایین است که از رشته کوه‌های آلپ می‌گذرد و شمال به جنوب سوئیس را به هم وصل می‌کند. این تونل شمالیترن ایستگاه قطار در روتردام هلند را با عبور از زیر رشته کوه های آلپ به شمالیترین ایستگاه در ایتالیا متصل خواهد نمود.

 دولت سوییس برای تکمیل این تونل بالغ بر ۱۰/۸ میلیارد دلار هزینه کرده است

و پیش بینی شده که پس از راه اندازی روزانه ۲۶۰ قطار باربری و ۶۵ قطار مسافربری بتوانند از آن رفت‌وآمد کنند؛ که مسیر تونل را در ۱۷ دقیقه طی خواهند کرد.

طرح این پروژه در سال ۱۹۹۲ در طی یک همه‌پرسی با رای مردم تأیید و اجرای ساخت آن حدود ۱۷ سال پیش آغاز شد.

حضور فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه، ماتئو رنتسی، نخست وزیر ایتالیا، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، کریستین کرن، صدر اعظم اتریش و ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در مراسم افتتاح تونل نشان از اهمیت این تونل در اقتصاد اروپا دارد.

پانصد مسافر نخست که در روز افتتاحیه سوار قطار ها بودند طی یک قرعه کشی همگانی از سراسر اروپا انتخاب شدند و لذت پیمایش مسافت عظیمی را در زیر کوه احساس کردند.

واحدهای مته حفاری این تونل دارای طول ۴۰۰ متر، با ۵۸ «دندان» تراشنده مدور به روی کله مته، قطر مفید ۸/۹۸ متر و ۹/۴۳ متر، مجهز با ۱۰ الکتروموتور محرک با قدرت کل ۳۵۰۰ کیلووات بودند.

برای ساختن این تونل بیش از ۲۴ میلیون تن سنگ از کوه‌ها تخلیه شده و در جریان ساخت آن ۹ کارگر جان خود را از دست دادند.

در ساخت تونل گوتهارد حدود ۴ میلیون متر مکعب بتون مصرف شده که ۸۴ برابر بتن به کار رفته در ساختمان امپایر استیت در نیویورک است.

طبق محاسبات دولت سوئیس روزانه ۳۷۷ هزار تن کالا که معادل ۱۵ هزار و هشتاد کانتینر است، از طریق این تونل جابجا خواهد شد.

رکورد طولانی‌ترین تونل جهان پیش از این متعلق به تونل سیکان با طول ۵۳/۹ کیلومتر در ژاپن بود. تونل مانش هم که فرانسه را به بریتانیا وصل می‌کند با ۵۰٫۵ کیلومتر در جای سوم قرار دارد. البته تلاش برای ساخت های جاه طلبانه تر در میان کشورها همچنان ادامه دارد و دولت چین اخیرا از عزم خود برای ساخت طولانی ترین تونل زیر دریایی به طول اولیه ۱۲۰ کیلومتر خبر داد.

ترجمه و تنظیم: رضا عالش زاده

منابع:

http://www.businessinsider.com/worlds-longest-tunnel-switzerland-2015-8

https://www.theguardian.com/technology/2016/jun/06/human-cost-of-the-35-mile-swiss-rail-tunnel

Check Also

فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی خط دوم قطار شهری تبریز

تبریز- دو فوریت لایحه شهرداری تبریز مبنی بر استفاده از تسهیلات فاینانس برای تامین اعتبار …

طراحی سایت