شهردار ارومیه در تشریح برنامه های سال ” اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” مطرح کرد: ۲۲ برنامه عملی شهرداری ارومیه برای رونق اقتصادی شهر

حضرت پور از ۲۲ برنامه عملی شهرداری ارومیه برای رونق اقتصادی شهر در روزهای آغازین سال” اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل” خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری ارومیه، محمد حضرت پور، شهردار ارومیه با اشاره به اقدامات اقتصادی شهرداری ارومیه گفت: بیش از یکسال است که تعدادی  از برنامه های  اقتصادی و سرمایه گذاری توسط مجموعه شهرداری ارومیه  در حال پیگیری بود، که در روزهای اخیر،   مراحل اداری تعدادی از آنها به  اتمام رسید و به قرارداد قطعی تبدیل شد و تعدادی دیگر نیز در حال بستن قرارداد می باشد.

وی با اشاره به پیام نوروزی مقام عظمای ولایت و نامگذاری امسال بنام ” اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل ” و تاکید براینکه این امر در سرلوحه ی اقدامات شهرداری قرار گرفته است، افزود: بسته اقتصاد مقاومتی برای شهرداری ارومیه تدوین گشته و به شورای اسلامی شهر ارجاع گردیده است، که ازاواخر فروردین سالجاری شاهد اجرایی شدن آن خواهیم بود.

شهردار ارومیه در ادامه،  ۲۲ برنامه عملی شهرداری ارومیه برای رونق اقتصادی شهر را به شرح زیر اعلام نمود:

۱-کارخانه بازیافت زباله با برترین تکنولوژی اروپایی ، توسط یک شرکت ترکیه ای به روش سرمایه گذاری   B.O.T   در ارومیه احداث میشود.

بعد از ماهها بررسی  توسط کارشناسان امر ، بهترین نوع تکنولوژی برای پسماند شهری شناسایی شده و با شرکتهای مختلف  داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری مشترک  در این زمینه مذاکره صورت گرفت، که در نهایت تکنولوژی تحت لیسانس آلمان مورد توافق قرار گرفت و از  نمونه کارخانه مذکور در کشور آلمان بازدید بعمل آمد و با یک شرکت ترکیه ای جهت سرمایه گذاری مشارکتی به توافق رسیدیم، که مراحل تشریفات قانونی آن  باتمام رسیده ومتن قرارداد در حال تنظیم میباشد و عملیات کلنگ زنی آن در بهار امسال شروع می شود. در مورد  تکنولوژی مذکور باید گفت که برترین کارخانه پسماند در کشور خواهد بود و روزانه ششصد تن زباله شهری  به این کارخانه تحویل داده خواهد شد و پس از طی فرآیند لازم  به نیروی برق تبدیل خواهد شد.

۲-تشکیل اتاق سیب و انگور در سازمان میادین

در چشم انداز اقتصادی شهر ارومیه ، یکی از عوامل ارتقای وضع معیشتی شهروندان  وتوسعه اقتصاد شهری  در دو محصول  سیب و انگور دیده شده است، شهرداری ارومیه نیز با درک عمیق این موضوع ، در کنار سایر فعالان دولتی و خصوصی ، اقدامات ساختاری ، برنامه ای و اجرایی  برای صادرات هرچه بیشتر سیب و انگور در حال انجام دارد .تشکیل اتاق سیب و انگور در راس امورات سازمان میادین شهرداری ارومیه قرار گرفته و مذاکرات متعددی با  تجار خارجی برای صادرات این دو محصول در حال انجام است .  ارتقای کیفیت محصول تولیدی ،  بسته بندی و بازاریابی  ، سه مولفه ی اصلی این  اقدام  میباشد.

۳-گره پروژه رزت گشوده شد.

یکی از پروژه های سرمایه گذاری مشارکتی که بدلیل عدم تامین نقدینگی توسط سرمایه گذار قبلی دچار رکود شده بود، بالاخره با اجرای تمهیداتی رفع  مشکل گردید  و با برگزاری فراخوان عمومی و انجام تمهیدات بازاریابی نسبت به جذب سرمایه گذار واجد شرایط اقدام گردید. (در ایام نوروز  دویست تریلر میلگرد در کارگاه پروژه توسط سرمایه گذار جدید  تخلیه گردیده وتجهیز کارگاه  پروژه  آغاز شد .)

۴-قرارداد ساخت پلهای عابر پیاده اعم از معمولی و مکانیزه  قرارداد به امضاء رسید  و عملیات اجرایی آنها بزودی آغاز میشود.

      به منظور صیانت از حقوق عابرین پیاده و امنیت جانی و روحی  عابرین و رانندگان و کاهش تصادفات وآسیب های مرتبط ، با برنامه ریزی انجام یافته  نسبت به شناسایی محل های مورد نیاز برای احداث پل های عابر پیاده اقدام شد  و مجوزهای لازم از شورای اسلامی شهر و شورای ترافیک و سایر مراجع اخذ گردیده و تعداد ۲۰ مورد پل معمولی و سه دستگاه پل مکانیزه  عابر پیاده از طریق فراخوان عمومی به بخش خصوصی واگذار گردید و عملیات احداث آنها به زودی شروع می شود.

۵- اولین تراموای کشور در ارومیه به راه می افتد.(مطالعات فاز صفر تراموا باتمام رسیده و مطالعات فاز یک آن توسط آلمانی ها آغاز گردید.)

نتیجه ی مطالعات راهبردی چندین مشاور در سالهای گذشته  برای ارومیه خطوط ریلی تراموا را تایید و پیشنهاد نموده اند و به لحاظ تعداد جمعیت و عرض و طول شهر وسایر مشخصه ها ، امکان ایجاد خطوط مترو در ارومیه میسر نشد، فلذا شهرداری هم بر پایه مطالعات علمی و پس از تایید مراجع ذیصلاح از جمله شورای اسلامی شهر ، شورای ترافیک استان ، شورای عالی ترافیک کشور و غیره نسبت به اجرایی نمودن خطوط ریلی تراموا اقدامات لازم را آغاز نمود. (بیش از هفتاد درصد خطوط ریلی در اروپا تراموا تشکیل می دهد).

مطالعات کاربردی  فاز صفر در اواخر سال ۹۴ باتمام رسید و مطالعات فاز یک توسط  یک شرکت آلمانی  شروع گردیده است. پیش بینی این است که از تابستان ۹۵ عملیات اجرایی سیویل   دپوها  یا پایانه ها شروع گردد که فعلا خط یک  بصورت زوجی  رفت و برگشت به طول ده کیلومتر در برنامه میباشد و مسیر آن از ابتدای جاده دریا ( چی چست ) شروع شده  و از مقابل ترمینال اصلی شهر گذشته و در مسیر خیابان امام – میدان انقلاب –  مقابل استانداری  – پارک تخم مرغی  ادامه خواهد یافت.

۶-پرونده ایرلاین ارومیه  در مرحله فراخوان می باشد و ارومیه  بزودی صاحب ایرلاین می شود.

شهرداری ارومیه با مشارکت یکی از ایرلاین های کشور نسبت به راه اندازی ایرلاین ویژه ارومیه اقدام مینماید و تاکنون مذاکرات تکمیلی با ایرلاین ها به انجام رسیده و قسمتی از تشریفات قانونی هم طی گردیده است، پیش بینی میگردد در خرداد سالجاری قرارداد مشارکت مذکور انعقاد گردد.

۷-پروژه سرمایه گذاری  مشارکتی در حال اجرا و ساخت می باشد.

تعداد ۱۲  پروژه که قرارداد آنها درسالها و ماههای قبل انعقاد شده بود، در مراحل مختلف پیشرفت فیزیکی بوده و در حال احداث هستند . اسامی و مشخصات  این پروژه ها  در وب سایت معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری شهرداری ارومیه تحت آدرس :  قابلwww.investment.urmia.ir   مشاهده است

۸-دهها فرصت سرمایه گذاری در مرحله تشریفات قانونی و انتشار فراخوان قرار دارد.

دهها فرصت سرمایه گذاری که در ماههای گذشته نسبت به تشکیل و تکمیل پرونده آنها اقدام شده و مراحل قانونی را طی می نمایند، بعد از طرح در کمیسیون کارشناسی و هیئت عالی سرمایه گذاری  در مرحله فراخوان عمومی برای جذب سرمایه گذار می باشند،که اطلاعات آنها در وب سایت معاونت اقتصادی و  سرمایه گذاری شهرداری ارومیه قابل مشاهده است.

 ۹-بسته اقتصادی سال ۹۵ برای شهرداری ارومیه تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شد.

برنامه یا بسته اقتصادی شهرداری ارومیه برای سال ۹۵ تهیه گردیده و مقدمات اجرایی شدن آن فراهم آمده است، که در این بسته به تشکیل ساختارهای اقتصادی در مجموعه شهرداری و نیز ۴۹ برنامه اجرایی  اشاره شده است.

۱۰-ساختارهای  جدید اقتصادی در مجموعه شهرداری تشکیل می گردد.

برای گسترش فعالیت های اقتصادی در مجموعه شهرداری ، اقدام به تدوین اساسنامه برای ساختارهای جدید شده و مراحل تصویب را طی می نمایند. مدیریت سرمایه گذاری به سازمان ارتقا می یابد، شرکت بازرگانی شهرداری ایجاد میشود و دو واحد تحت عناوین  روابط بین الملل و امور گردشگری  تشکیل می گردد و علاوه بر آن شرکت سرمایه گذاری و شرکتهای عمران و توسعه بند و امامزاده تشکیل می شوند.

۱۱-مطالعات برند سازی شهر در حال اتمام است.

مطالعات تعریف برند برای شهر ارومیه در حال انجام بوده و بزودی تحویل خواهد شد . تعریف برند در مراحل بعدی از جمله  در مرحله تعریف چشم انداز و افق بیست ساله مورد استفاده قرار خواهد گرفت و این سند چشم انداز و مطالعات برند شهری در واقع مسیر حرکت شهرداری برای  سرمایه گذاری را نشان خواهد داد.

۱۲- مطالعات سند چشم انداز توسعه شهر در حال انجام است.

مطالعات تعریف چشم انداز توسعه شهر به سفارش شهرداری و توسط یکی از دانشگاههای ارومیه در حال انجام است، این مطالعات بعنوان رکن اصلی اقدامات توسعه ای از جمله سرمایه گذاری خواهد بود. اهمیت این مطالعات به این سبب است که مسیر توسعه را نشان داده و فرصتهایی را که برای توسعه ارومیه نیاز است نشان میدهد، تا بسته های مشارکتی برای فرصتهای مذکور تهیه گردد.

۱۳-ساختار هایی برای توسعه و عمران منطقه توریستی بند و باغات امامزاده در حال ایجاد است.

باغات امامزاده و منطقه بند از محورهای توریستی و گردشگری ارومیه هستند، که قابلیت جهانی شدن دارند. اما بدلیل عدم مدیریت  مناسب علاوه بر اینکه  بصورت ناموزون رشد می یابند، بلکه  استانداردهای لازم برای یک منطقه توریستی نیز در آنها لحاظ نمی شود و از سوی دیگر بدلیل خارج از محدوده بودن اراضی مذکور،  امکان طراحی شهری وجود ندارد. فلذا شهرداری با ارائه برنامه ای قصد دارد با تشکیل شرکتهای توسعه و عمران نسبت به تولیت محل های مذکور اقدام نماید و با طراحی اصولی و با برنامه ریزی نسبت به توسعه و عمران اراضی مذکور اقدام نماید.

۱۴- مذاکرات نهایی برای فاینانس پروژه های ارومیه با  چندین  کشوردر حال انجام  است.

بعد از رفع تحریم ها و علاقمندی برخی  کشورها برای ارائه فاینانس به ایران ، با چندین  شرکت از کشورهای  ترکیه ، آلمان ، سوییس ، ایتالیا ، انگلستان و روسیه ،  مذاکراتی پیرامون نحوه اخذ فاینانس در حال انجام است. بانک توسعه تعاون، سرپرستی آذربایجانغربی بعنوان بانک عامل از سوی شهرداری  انتخاب  شده و مقرر شد ضمانت نامه خارجی از طریق شعبه استانبول بانک ملت  به فاینانسر خارجی صادر گردد.پیش بینی میشود اولین قرارداد فاینانس  در بهار ۹۵ منعقد گردد.

۱۵-طرح استقلال مالی و درآمدزایی  سازمانها و شرکتهای تابعه شهرداری  با رویکرد جدیدی پیگیری می شود.

ایجاد و توسعه تفکر اقتصادی در تمام واحدها و سازمانهای تابعه شهرداری جزو برنامه های شهرداری قرار گرفته و نشست های آموزشی  و  کارگاههای عملی آغاز گردیده است . طبق این برنامه تمام سازمانهای تابعه شهرداری ، گامهای درآمدزایی را طی خواهند نمود . سه اصل زیر در برنامه اقتصادی شهرداری  میباشد:

–         ایجاد تفکر اقتصادی در مدیران و پرسنل شهرداری

–         حذف هزینه های زاید و کاهش هزینه های ضروری

–         درآمد زایی و فعالیت های اقتصادی

۱۶-رینگ دوم شهری در مرحله  مذاکرات اولیه برای سرمایه گذاری  قرار دارد.

کمربندی رینگ دوم شهر ارومیه به طول ۳۳ کیلومتر  در مرحله طراحی و مطالعات اولیه قرار دارد، برای اجرای این پروژه مذاکرات متعددی ظرف یکسال گذشته با شرکتهای داخلی و خارجی صورت گرفته  و هم اکنون در مرحله مدلسازی تامین مالی می باشد.

اجرای این پروژه صرفا با اتکا به بودجه شهرداری  و درآمدهای فعلی شهرداری بیش از بیست سال طول میکشد فلذا  مدلسازی تامین مالی این پروژه با اتکا به منابع مالی بخش خصوصی  داخلی و خارجی از جمله فاینانس ، سرمایه گذاری مشارکتی ،  اوراق صکوک و سایر روشها در حال طراحی است.

۱۷-اولین تور info   با همکاری آژنس های گردشگری در بهار ۹۵ برگزار میشود.

طبق سند  چشم انداز توسعه ارومیه ، که توسط یکی از دانشگاههای ارومیه  به سفارش شهرداری در حال تهیه است، یکی از محورهای اصلی توسعه این شهر ، گردشگری و توریسم تعریف شده است.

پتانسیل های خدادادی و طبیعی استان و شهر ارومیه  قابل ارائه در سطح ملی و بین المللی میباشد، که تاکنون مغفول مانده  و زیباییهای ارومیه نه تنها به خارجی ها بلکه به ایرانیان هم  به نحو شایسته معرفی نشده اند، فلذا برای بالفعل نمودن آنها نیاز به شناساندن ارومیه می باشد و در این راستا اولین تور معرفی ارومیه برای تعدادی از مدیران آژانس های بین المللی  در حال برنامه ریزی می باشد و در این راستا اولین تور  info  با همکاری کلیه فعالین دولتی و عمومی و مردمی و بخش خصوصی  در حال برنامه ریزی است.

  ۱۸-بزرگترین شهربازی استان  در مجموعه چی چست با سرمایه گذاری مشترک شهرداری و بخش خصوصی احداث میشود.( قسمتی از دستگاها خریداری شده و مذاکرات اولیه با سرمایه گذار بخش خصوصی باتمام رسیده است.)

یکی از جاذبه های گردشگری برای هر شهری، وجود شهربازی مدرن با دستگاههای جدید می باشد ، پیگیریها و مذاکرات چندین ماهه  شهرداری با فعالین کشوری شهربازی  خصوصا با اعضای  انجمن شهربازی داران ایران  به ثمر نشست وسرمایه گذاری مشترک  در مجموعه  تفریحی و رفاهی چی چست ارومیه  جهت ایجاد مجموعه گردشگری ، رفاهی ، تفریحی و فرهنگی در شرف عقد تفاهم نامه  میباشد.

برابر این طرح ، آورده شهرداری؛ مجموعه اراضی  ۸٫۵ هکتاری چی چست با مهمانسرا و ویلاها و سالن ها ی  مراسم موجود در مجموعه  وخرید قسمتی از  وسایل شهربازی خواهد بود و آورده سرمایه گذار هم ایجاد مجموعه های جدید، تجهیز و بهره برداری هتلینگ مجموعه، ایجاد مراکز فرهنگی، رستورانهای برند، تهیه قسمتی از دستگاههای شهربازی و مدیریت و بهره برداری از مجموعه  کلا به روش  B.O.T   خواهد بود.

چشم انداز تعریف شده برای این مجموعه  در سرمایه گذاری اخیر عبارت است از ارائه خدمات تفریحی و رفاهی برای مردم آذربایجانغربی و استانهای همجوار ونیز استانهای مرزی کشوهای همجوار میباشد.

۱۹-پروژه پرداخت  الکترونیک تاکسی  در مرحله فراخوان است .

با سرمایه گذاری مشترک بخش خصوصی و شهرداری، ناوگان تاکسیرانی ارومیه به سیستم  GPS  ، پرداخت الکترونیک و سایر خدمات الکترونیک تاکسیرانی  مجهز می شود.

حجم سرمایه گذاری این پروژه حدود ۱۲۰ میلیارد ریال برآورد گردیده و روش سرمایه گذاری هم به یکی از روشهای B.O.T  یا    B.O.L.T  خواهد بود .

اقدامات اداری، اخذ مجوزها و تهیه طرح اجرایی آن باتمام رسیده و فراخوان عمومی آن منتشر گردیده است. پیش بینی می گردد درسه ماهه اول سالجاری تشریفات قراردادی آن باتمام برسد و در سه ماهه دوم سال جاری مراحل اجرایی آن آغاز شود.

۲۰-مذاکرات اولیه با یک شرکت از کره جنوبی برای احداث کارخانه تولید سلول های خورشیدی و ایجاد مزرعه خورشیدی در حال انجام است.

طرح تاسیس کارخانه سلولهای خورشیدی و ایجاد مزرعه پنجاه هکتاری پانلهای خورشیدی با ظرفیت یکصد مگاوات در اولویت اقدامات سرمایه گذاری شهرداری ارومیه قرار گرفته و بررسیهای فنی، اخذ مجوزهای اولیه، اقدامات بازاریابی برای جذب سرمایه گذار و مذاکرات اولیه با یک شرکت سرمایه گذار از کره جنوبی  باتمام رسیده و پیگیریهای بعدی در حال اقدام است.

روش  تامین مالی و سرمایه گذاری این پروژه  تلفیقی از فاینانس و   B.O.T  خواهد بود. مراحل مکان یابی این پروژه با همکاری استانداری آذربایجانغربی و دستگاههای اجرایی استان در مرحله اقدام میباشد و اکیپ سرمایه گذار خارجی جهت بازدید از زمین مذاکرات حضوری در اردیبهشت ماه در ارومیه حضور پیدا خواهند نمود.

۲۱- – تشکیل اداره گردشگری در شهرداری

 یکی از محورهای اساسی مطروحه در سند چشم انداز توسعه ارومیه، محور گردشگری و توریسم میباشد. ضرورت توجه به این موضوع سبب گشته شهرداری ارومیه هم در ساختار خویش اداره گردشگری را ایجاد و راه اندازی نماید و پروژه های متعددی در این حوزه طراحی و به مورد اجرا بگذارد .

اقدامات آغازین برای این حوزه عبارتند از :

–         تشکیل اداره گردشگری در شهرداری

–         برگزاری اولین تور  بین المللی  info

–         برگزاری اولین تور داخلی info

–         تفاهم نامه همکاری با آژانس های گردشگری در ارومیه ، استان ، کشور و خارج از کشور

–         اقدام برای تهیه و تدوین چشم انداز و برنامه پنج ساله در حوزه گردشگری

–         مطالعه برای فعال سازی اماکن توریستی

–         ارائه خدمات گردشگری

–         دایر نمودن ایرلاین

–         تشکیل ساختارهای اجرایی برای عمران و توسعه مناطق توریستی باغشهر امامزاده و تفرجگاه  بند

–         سرمایه گذاری برای ارتقاء عملکردی مجموعه چی چست

–         تشکیل اتاق اجرا و عمل در حوزه گردشگری

–         اقدامات اولیه برای برند سازی ارومیه در حوزه گردشگری

۲۲-در حال حاضر با پنج کشور (  آلمان انگلستان ترکیه – روسیه کره جنوبی )  پروژه مشترک سرمایه گذاری تعریف کرده ایم  و با چندین کشور دیگر در حال مذاکره هستیم .

در پی تاسیس معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری در ساختار شهرداری ارومیه ، اقدامات گسترده ای برای بازاریابی و بازارسازی در حوزه جذب سرمایه گذاران خارجی  در یکسال گذشته صورت پذیرفته و تفاهم نامه های همکاری و مذاکرات متعددی با شرکتهای خارجی   برای سرمایه گذاری در حوزه شهری به انجام رسیده است از جمله کشورهایی که مذاکرات آن به مرحله عمل  نزدیک گردیده است، عبارتند از :

–         آلمان  – پروژه تراموا

–         آلمان و ترکیه – کارخانه تولید برق از پسماند

–         کره جنوبی – پروژه سلولهای خورشیدی و مزرعه خورشیدی

–         انگلستان  – تامین مالی و فاینانس

–         روسیه – صادرات محصولات باغی

–         روسیه – تامین مالی و فاینانس

–         ترکیه – تامین مالی و فاینانس

–         ترکیه – پروژه تجاری خدماتی رفاهی

ضمنا با چندین شرکت از کشورهای دیگر مذاکراتی صورت گرفته که بعد از پیشرفت مذاکرات باطلاع عموم خواهد رسید.

Check Also

فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی خط دوم قطار شهری تبریز

تبریز- دو فوریت لایحه شهرداری تبریز مبنی بر استفاده از تسهیلات فاینانس برای تامین اعتبار …

طراحی سایت