لزوم توجه جدی تر به سیب و انگور ارومیه

طبق مطالعاتی که در حوزه اقتصادی شهرداری ارومیه در حال انجام است یکی از محورهای اساسی توسعه و پیشرفت شهر ارومیه ، ارتقای وضعیت معیشتی مردم و سطح قدرت خرید ، پس انداز و سرمایه گذاری تک تک شهروندان میباشد.

دو محصول سیب و انگور از این جهت برای ارومیه استراتژیک هستند که درآمد سرانه قشر عظیمی از شهروندان ارومیه ای بصورت مستقیم به این دو محصول بستگی دارد و بقیه شهروندان نیز بصورت غیر مستقیم از تبعات منفی یا مثبت آن در سطح معیشتشان برخوردار میشوند فلذا هر سالی که این محصولات به قیمت مناسبی به بازار عرضه میشوند ، وضع معیشتی و رفاه مردم ( از منظر اقتصادی ) ارتقا می یابد و یا بالعکس .

شهرداری ارومیه با یک رویکرد علمی و منطقی از یکسال پیش اقداماتی را در این حوزه آغاز نموده است که از جمله میتوان به موضوع مطالعات ، نهاد سازی و ساختارسازی،ایجاد ارتباطات داخلی و خارجی اشاره نمود.

ندیم گفت : اینکه حدود ششصد هزار تن سیب در سردخانه های استان منتظر بازار باشند و نهایت تلاش استانی در یکسال فقط صادرات کمتر از ده درصد آن باشد لزوم توجه جدی تر به این دو محصول را می طلبد.

ندیم گفت : از قدیم الایام سیب و انگور ارومیه برند و شهرت جهانی داشت ولی در دهه های اخیر با ورود رقبای جهانی به بازار این دو محصول و عدم تدبیر لازم از سوی متولیان امر ، این دو محصول ارزش جهانی و جایگاه بازار خود را از دست داده اند.

وی ضمن تشکر از تمامی دست اندرکاران موضوع اعم از دولتی و عمومی و بخش خصوصی اعلام کرد که شهرداری را نیز بعنوان یک نهاد عمومی تاثیر گذار در کنار خود و همکار و همیار خود ببینند.

برنامه های شهرداری در خصوص این دو محصول استراتژیک در دو بخش میباشد:

الف ) بخش ستادی

ب ) بخش اجرایی

تعدادی از برنامه های شهرداری در دو بخش فوق به شرح زیرمیباشد:

  • ایجاد ساختارها و نهادهای لازم درون سازمانی و برون سازمانی از جمله تعریف وظایف ستادی برای سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری
  • تشکیل اتاق سیب و انگور با حضور متولیان دولتی و عمومی و خصوصی اعم ازکشاورزان و باغداران ، تولیدکنندگان ، تجار و بازرگانان ، صاحبان سورتینگ و سردخانه ها .
  • حمایت از راه اندازی پژوهشکده سیب و انگور برای دستیابی به ژنتیک این دو محصول و تولید محصولات با استانداردهای روز و خواست مشتری.
  • برقراری ارتباطات بین المللی برای هموار نمودن صادرات این دو محصول وحذف واسطه های غیر ضروری و ایجاد چرخه کارآمد در این حوزه .
  • حمایت و سرمایه گذاری مشترک برای صنایع تبدیلی ، بسته بندی و سورتینگ .

ندیم گفت :

کشاورزان و باغداران ارومیه ای برای کسب سود بیشتر و عرضه محصولات خویش به کشورهای مختلف ، میبایست روی کیفیت محصول ، کاهش هزینه های تمام شده ، نوع بسته بندی و سورت ، توجه اساسی داشته باشند در غیر اینصورت انتظار معجزه از بازار رقابتی نباید داشت.

ندیم گفت : تمام اقدامات شهرداری در این حوزه ، در راستای سیاست های نظام ، سند چشم انداز ، وظایف ذاتی سازمانی و همسو با اقدامات سایر فعالین این حوزه خواهد بود .

Check Also

فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی خط دوم قطار شهری تبریز

تبریز- دو فوریت لایحه شهرداری تبریز مبنی بر استفاده از تسهیلات فاینانس برای تامین اعتبار …

طراحی سایت