آخرین اخبار
گفتگو با خبرنگار ویژه نامه شورا و شهرداری سردرود

گفتگو با خبرنگار ویژه نامه شورا و شهرداری سردرود

Nadim-b91-001

۱- شمه ای  از بیوگرافی ، سوابق کاری ، مسئولیت ها و آثار قلمی :

متولد سال ۱۳۴۹  سردرود هستم.

از سال ۱۳۶۸ باستخدام رسمی شهرداری درآمدم و همزمان  با کار ، تحصیلات تکمیلی ام را انجام دادم همیشه به قدری سرم شلوغ است که حتی ربع ساعت مفهوم بیکاری یا استراحت را نمیتوانم درک کنم مگر اینکه همه بخوابند و من  از رو بروم. سرگرمی و تفریح و استراحت و دلخوشی و آسایش من همه در خدمت صادقانه و تلاش بی وقفه خلاصه شده است. به نوعی باید بگویم که خودم را وقف توسعه جایی که در آنجا مشغول باشم مینمایم.

از دوره نوجوانی و جوانی هم چنین بوده ام اجازه بدهید یک روز خودم را از دوره جوانی  برایتان تعریف کنم:

ساعت شش صبح برای نماز به پا خواسته و هفت  صبح در اداره بودم وبا انبوهی از مسئولیت های کاری در جنب و جوش بودم بعد از وقت اداری که همه به استراحت میروند تازه کار های من شروع میشد بعد از صرف نهار با عجله خودم را به دانشگاه میرساندم وتا شامگاهان در دانشگاه مشغول تحصیل بودم.

شامگاه به سردرود بر میگشتم و مستقیما به باشگاه هایی که دایر کرده بودم سر میزدم ( باشگاه سالار که چندین رشته ورزشی داشت: فوتبال- تنیس روی میز- تکواندو- کاراته – کونگ فو و بدن سازی  هر کدام در سطح استانی-  ورزش صبحگاهی – اردوهای ورزشی و …)

تا ساعت ۱۱ شب که با عجله به خانه بر میگشتم و سرپایی اندک شامی رامیل کرده و مجدد به سراغ برنامه های شبانه ام میرفتم برنامه های شبانه ام عمدتا در پایگاه مقاومت و جلسات مربوط به بسیج و غیره میشد خصوصا ایامی که فرماندهی پایگاه مقاومت شهید مدنی را بعهده داشتم . در ایام مذکور شاید بتوانم بگویم  که در بیست و چهار ساعت  از شبانه روز کمتر از چهار ساعت آن هم در قالب خواب  استراحت داشتم.هر کاری که مسئولیت آن را بعهده بگیرم با تمام وجودم  و با پشتکار زیاد  پیگیری و بانجام میرسانم.در ایامی هم که در شهرداری سردرود سمت معاونت شهرداری را داشتم باز به همین ترتیب در تلاش بی وقفه  بودم.

بعضی ها میگویند که مولکول های وجودم بصورت مادر زادی در جنب و جوش و فعالیت هستند و نمیتوانم آرام بگیرم.گرچه ظاهرم آرام  و ساکت نشان میدهد. در سایر مسئولیت هایم هم چنین بودم:

–      معاونت شهرداری سردرود

–      شهردار شهر خواجه

–      شهردار شهر زرنق

–      مدیر اجرایی منطقه ویژه اقتصادی جلفا

–      عضو شورای اسلامی شهر سردرود( دور اول)

–      عضو شورای اسلامی شهرستان تبریز ( دور اول)

–      عضو شورای اسلامی استان آذربایجانشرقی ( دور اول)

–      مدیر سرمایه گذاری  منطقه ویژه اقتصادی جلفا

–      مدیر سرمایه گذاری شهرداری تبریز

–      رییس کمیته سرمایه گذاری کلانشهرهای کشور

–      تالیف و انتشار کتاب ” شورا ها نگرشی شناختی “

–      تالیف اولین کتاب جامع سرمایه گذاری در ایران” در حال انتشار”

–      تالیف دهها مقاله در زمینه های اقتصادی و سرمایه گذاری و اجتماعی و انتشار آنها در روزنامه های محلی و کشوری.

–      تدریس بیش از دویست جلسه مسایل و مباحث سرمایه گذاری و فرمولاسیون آنها برای شهرداران و مدیران استانی درسطح کشور و در استانهای مختلف .

–      راه اندازی اولین وب سایت هفت زبانه کشور در زمینه سرمایه گذاری

–      رتبه برتر کشور در پنج سال پیاپی در حوزه سرمایه گذاری

–      ….

 ۲- شما یکی از اعضاء اولین دوره شورای اسلامی شهر سردرود بوده اید روند و عملکرد شوراها خصوصا در شهر سردرود را چگونه ارزیابی می کنید؟

شورا ها ارکان اساسی حکومت اسلامی هستند. گرچه در دور اول شوراها تجربه مردم و اعضای شورا و حتی دولت در خصوص استقرار نظام شورایی کم بود اما رفته رفته نواقص کار بر طرف میگردد وهمه  جایگاه خود را نسبت به نظام شورایی درک مینمایند ولی  برای به حد مطلوب رسیدن شاید کمی زمان لازم داشته باشد.

در تحلیل چهار دور شورای شهر سردرود باید عرض کنم در هر چهار دوره مردم انتخاب بهینه خودشان را انجام داده بودند یعنی افرادی که هر کدام در حیطه کاری خویش  تخصص یا کارآیی داشتند توسط مردم انتخاب شده بودند اما  فقط انتخاب افراد مناسب کافی نیست بلکه باید برآیند گروهی این افراد نیز  خوب باشدمتاسفانه در برخی  دوره ها علیرغم اینکه تک تک افراد عضو شورا مناسب بودند  اما برآیند گروهی شورا نتیجه ی مطلوبی نداده است.

در شهر سردرود سالهایی را سپری کرده ایم که در آن سالها بجای توسعه شهر فقط درگیر اختلافات و سلیقه محوری های اعضای شورا  بوده ایم شاید الان مسخره به نظر بیاید که مردم  کسانی را که بهترین های جامعه هستند انتخاب میکنند اما آنها به جای تلاش  برای توسعه شهر فقط در گیر  اختلافات سلیقه ای خودشان باشند اما چنین سالهایی را در سردرود داشته ایم و متاسفانه خیلی از فرصت ها را نیزاز دست داده ایم.

در سردرود سالهایی بود که شهر مثل یک کارگاه  بزرگ  در حال دگرگونی و خیابان کشی و توسعه و تلاش و کار بود و بر عکس سالهایی را داشتیم که گویی مشتی خاک گورستان بر روی شهر پاشیده اند اصلا از کار و سازندگی خبری نبود.

۳- بنظر شما ترکیب کنونی شورا شهر سردرود ترکیب ایده الی است؟

ترکیب  اعضای شورا ی اسلامی سردرود در تمام دوره ها بلا استثنا  ترکیب خوب و بهینه ای بودند ( البته نسبت به نامزدین موجود هر دوره) اما برآیند گروهی برخی دوره ها عالی بود و برخی دوره ها بسیار ضعیف .

در مورد شورای اسلامی دور چهارم باید به مردم سردرود تبریک گفت که افراد مناسبی را از بین نامزدین موجود انتخاب نموده اند گرچه در بین انتخاب نشده ها هم چهره های شاخص باز هم بودند.

آقای مهندس اصغر آدیبک  از چهره های شاخص حوزه مهندسی و عمران بوده و  خصوصا در زمینه عمران و بهسازی شهری در سطح استان  از نفرات شاخص و مطرح میباشند ایشان علاوه بر زمینه تخصصی خویش در امور شهرداری و شهرسازی نیز تجربه و علم  و آگاهی لازم را دارند و ذاتا فردی عمل گرا و با افکار توسعه ای میباشند پشتکار و تلاش و قدرت پیگیری ایشان  بالاست.ایشان دارای ضریب هوشی بالا و قدرت تجزیه و نحلیل مسایل را دارند و ارتباطات وسیع با مسئولین استانی  دارند.

آقای قلی رحیمی  از چهره های مطرح در شهرداری کلانشهر تبریز بوده و سوابق اجرایی ایشان در بخشهای مختلف شهرداری های سردرود و تبریز  ایشان را در زمینه بخشهای مختلف شهرداری دارای تخصص نموده است. ایشان سوابق اجرایی در زمینه های امور اداری  و پرسنلی – شهرسازی – امور سرمایه گذاری – کمیسیون های تخصصی و سایر امور مدیریتی شهرداری را دارندو در حوزه شهرداری  فردی آگاه ،عالم و متخصص هستند و صداقت و تعامل و کاربلدی و اجتماعی بودن ایشان نیز نقطه قوت ایشان میباشد.

آقای سید جواد حسینی و آقای یونس آدیبک از چهره های شناخته شده در سردرود هستند که سالهای متمادی  در این شهر  در راس امور خیریه – مسایل اجتماعی و فرهنگی  و عام المنفعه بودند و تمام اهالی سردرود به ایشان اعتماد و ارادت دارند نامبردگان از معتمدین شهر محسوب شده و  به نوعی حق ریش سفیدی دارند گرچه هردوشان هنوز جوانند.

زحمات بی شایبه ی آقای حسینی در بسیج و پایگاه مقاومت و  مدارس سردرود و امور اجتماعی ونیز  خدمات آقای حاج یونس هم در گلزار شهدا – امور عام المنفعه – امور اجتماعی و خیریه  جای تقدیر دارد.

سرکار خانم فرشباف و آقای دهقان پور  از چهره های محجوب وفرهنگی شهر محسوب میشوند هر دو با شخصیت  اجتماعی بالا و مورد احترام در پیشگاه جامعه هستند. حضور یک نفر بانو در جمع شورای سردرود جای بسی افتخار برای جامعه سردرود خصوصا جامعه بانوان این شهر است و خانم فرشباف الحق که نماینده ی  به حق و لایقی برای بانوان شهر هستند . خدمات هر دو بزرگوار در عرصه فرهنگ و آموزش سردرود قابل تقدیر است و مردم نیز تقدیر خودشان را با انتخاب آنها  بیان نموده اند.

آقای جواد آدیبک هم نماینده قشر جوان سردرود هستند ایشان در ابتدای راه هستند انتخاب ایشان هم به جهت خدمات ارزشمند پدر بزرگوارشان  در عرصه های اجتماعی و آموزشی و فرهنگی شهر بوده البته آقا جواد خودشان هم لیاقت لازم و کافی را دارند  شورای چهارم برای ایشان اولین تجربه اجتماعی  در این شکل میباشد و امیدوارم آغاز مثمر ثمری را داشته باشند.از خصوصیات بارز ایشان میتوان به جدیت در کار و پیگیری  و علاقمندی به امور  و تازه نفس بودن  اشاره نمود.

از سوی دیگر اقدام شایسته ی شورای اسلامی شهر در انتخاب  آقای مهندس حاج جواد حاجی زاده بعنوان شهردار سردرود نشانگر ژرف نگری اعضای محترم شورا میباشد

آقای حاجی زاده از شهرداران دوران سازندگی بوده و سابقه شهرداری در چند شهر بزرگ استان را دارند

شورای اسلامی شهر با انتخاب ایشان ، خشت اول توسعه شهر را درست نهادند

تخصص و تجربه – علم و حلم – ارتباطات و صداقت و امانت داری و افکار توسعه ای آقای حاجی زاده ایشان را در زمره ی مدیران لایق  و شایسته ی استان قرار داده است

در یک جمع بندی باید عرض کنم در شورای چهارم همه چیز دارد به خوبی پیش میرود  و شهر سردرود آماده ی خیز بلندی برای توسعه است از خصوصیات بارز این شورا تشکیل اتاقهای فکر و بهره مندی از صاحب نظران هر حوزه میباشد. امیدوارم از چشم حسودان و بد نظران در امان باشند و بتوانند برای شهرمان کارهای مفید و ماندگاری بانجام برسانند.

۴- اگر شما یکی از اعضاء شورای چهارم شهر سردرود بودید اولویت مهم و نخست شما چه اموری می توانست باشد؟

 همان اولویت هایی که تاکنون شورای چهارم اعلام نموده اند دقیقا چیزهایی هستند که هر یک از شهروندان سردرودی و این حقیر نیز آنها را اولویت میدانم:

الف )اولویت های عمران شهری

–      مسیر گشایی خیابان اصلی

–      اتمام سه راهی خروجی

–      مسیر گشایی سایر معابر و خیابانهای پیش بینی شده در طرح تفصیلی خصوصا مسیر ۲۵ متری شهید مطهری به حافظ ( کارخانه قند).

–      بهسازی خیابان اصلی شهر و محلات حاشیه ای.

–      طرح اتصال سردرود به اتوبان تبریز سهند

–      طرح اتصال سردرود به مترو

–      ایجاد تالار بزرگ شهر

–      کتابخانه و قرائت خانه در محلات

–      ایجاد فضاهای ورزشی برای اقشار مختلف در رشته های متنوع  خصوصا برای قشر بانوان

–      ایجاد گورستان  جدید برای آینده شهر

–      خریداری تعدادی از باغات بزرگ و حفظ و نگهداری آنها برای نسل آینده

–      توسعه فضای سبز

–      ساماندهی صنعت تابلو فرش در قالب ایجاد شهرک تولیدی و خدماتی و نمایشگاهی

–      احداث و ایجاد مراکز تجاری لوکس  نمایشگاهی و فروش تابلو فرش

–      زیبا سازی محیط شهر

–      تغییر مبلمان شهری

–      …

 ب‌)  اولویت های اجتماعی:

 –       سرمایه گذاری مادی و معنوی در بخشهای مختلف از جمله فرهنگی – اجتماعی –  مذهبی-علمی-ورزشی- اقتصادی . در قالب انجام پروژه هایی نظیر :

–      توجه ویژه به مباحث فرهنگی

–      راه اندازی حراجی های بین المللی حضوری و مجازی و برگزاری همایش ها و نمایشگاههای داخی و خارجی در این مورد .

–      حمایت  عملی از بافندگان و تجار این صنعت

–      توجه به محصولات باغی و ساماندهی امور آنها  خصوصا در رشته بازاریابی  داخلی و خارجی.

–      ارتقای کیفیت اماکن مذهبی وحمایت از برنامه های آنها

–      ارتقای سطح کمی و کیفی مدارس

–      حمایت عملی از تشکل های مردم نهاد

–      حمایت از نخبگان ورزشی – علمی – فرهنگی – هنری و …

–      شناسایی و حمایت از افراد صاحب تخصص و فکر در زمینه های مختلف برای ورود آنها به عرصه های ملی و بین المللی

–      و صدها مورد دیگر که میتوان ذکر نمود اما موارد فوق تقریبا در اولویت میباشند.

 ۵- شما سالهای به عنوان یکی از مدیران ارشد سرمایه گذاری کلانشهر تبریز بوده اید به نظر حضرتعالی با توجه به اینکه خیابان اصلی شاخص ترین و به تعبیری قدیمی مشکل سردرود بوده ولی حل آن مستلزم بودجه و مسایل مالی کلانی است برای حل این معضل چکار باید کرد و چه تمهیداتی باید اندیشید؟

 مشکل سردرود و خیابان اصلی فقط موضوع بودجه و پول نیست بلکه عدم وجود مدیرانی با تفکر توسعه ای بوده است به بیان دیگر چنانچه عوامل اجرایی و مدیران توانمند و فکوری با اندیشه های نوین در راس امور باشند این خیابان  که سهل است دهها خیابان دیگر نیز مسیر گشایی میشود.

کسانی که تا بحال آمده اند و نتوانسته اند این خیابان را مسیر گشایی کنند کسانی بودند که در نظر داشتند با همین سیستم بودجه ای شهرداری اقدام کنند که البته این کار شدنی است اما باید سی سال انتظار کشید.

خوشبختانه امروزه در شورا و شهرداری کسانی آمده اند که به تغییر  فکر میکنند و اینان خواهند توانست با شیوه های نوین تامین مالی از جمله شیوه ی سرمایه گذاری مشارکتی این معضل چندین ساله را حل و فصل نمایند.

در خود استان آذربایجانشرقی سرمایه گذارانی هستند که با سرمایه خودشان  هم میتوانند تملک های این خیابان را انجام دهند و هم خیابان را احداث نمایند.به نظر من موضوع خیابان اصلی با استفاده از روش سرمایه گذاری مشارکتی  در عرض یکسال قابل حل و مسیر آن قابل بازگشایی است.

 ۶- در یک دهه گذشته موضوع الحاق یا ایجاد بخش مستقل سردرود مطرح بوده که هر یک معایب و محاسن و نیز منتقدان و طرفداران خاص خود را داشته است به عنوان یک سردرودی اولا نظر شما در این باره چه می تواند باشد؟ در ثانی چه راهکاری برای بیرون رفت از مسئله دارید؟

 بدون تعارف باید عرض کنم که سردرود بیش از سی سال است که به تبریز الحاق شده است و فقط مراسم تشریفاتی آن باقی مانده است.

انتظار برگزاری مراسم مذکور و یا جلوگیری از برگزاری این مراسم تشریفاتی ،خیلی از فرصت های این شهر را بر باد داده است.

اگر بخواهیم سردرود در حد مطلوبی اداره شود به قیمت های امروز باید سالانه حدود یکصد میلیارد تومان در این شهر  کار عمرانی و جاری صورت بگیرد در حالیکه بودجه شهرداری آن در سالهای اخیر سالانه کمتر از سه میلیارد تومان بوده است این اختلاف رقم، موجب ایجاد شکاف بزرگی بین نیازهای واقعی و درآمد موجود میگردد که اسم آن را میتوان  عدم توسعه یافتگی سردرود گذاشت .

سردرود از نظر وسعت و جمعیت هر ساله  بزرگ و بزرگتر میشود اما از نظر امکانات شهر نشینی همچنان در زیر خط فقر شهریت است.

جایی که هیچ امکانات استاندارد شهری نداشته باشد چگونه میتوان به آن شهر گفت البته این معضل در اکثر شهرهای ایران وجود دارد  برخی از آنها راهکارهایی راپیدا نموده اند  امیدوارم سردرود نیز از این راهکار ها بیابد.

به نظر من  سردرودیها برای بهبود اوضاع دو راه بیشتر ندارند:

۱-      یا باید مراسم تشریفاتی مذکور را اجرا نمایند تا به سیل عظیم منابع مالی کلانشهر دسترسی داشته باشند.

 ۲-      یا اینکه مدیران لایق و با غیرت وبا افکار جدید و معتقد به تغییر و استفاده از شیوه های نوین در شورا و شهرداری حاضر شده و شبانه روز تاش نمایند و معادل کسری رقم فوق الذکر هر ساله برای این شهر منابع مالی ایجاد نمایند.

علی ایحال برگزاری این مراسم دیر یا زود انجام خواهد پذیرفت  ولی آنچه از دست میرودو شاید جبران آن هرگز ممکن نباشد فرصت هاست.

 ۷- بنظر شما بزرگترین معضل کنونی سردرود چیست؟ و برای حل آن چه تدابیری باید اندیشید؟

جواب را در موارد فوق عرض کردم .

 ۸- امور فرهنگی همواره از مهجورترین و فراموش شده ترین اموری است که متاسفانه کمتر به آن بهاء داده می شود.در حالیکه اساس و شالوده تمامی کارها امور فرهنگی است برای ارزش دادن به این عرصه مهم چه باید کرد؟

بزرگترین معضل  کشورهای جهان سوم ، عدم پرداختن به مباحث علوم اجتماعی و انسانی است این مباحث از مباحث زیر ساختی در هر جامعه ای میباشد.

تمام معضلات شهر ما  از جمله: اعتیاد- بیکاری – نا هنجاریهای  اخلاقی و روان شناختی – شیوع امراض مزمن – و … همه ریشه در فرهنگ دارند.

متاسفانه مقوله مغفول ماندن فرهنگ در سطح کشور همگانی است و مختص شهر ما نیست اما میشود با تدوین استراتژی  و تعریف مدل توسعه فرهنگی برای این شهر ، قسمتی از کار را جبران نمود.نقش اصلی در این زمینه بعهده مدارس – مساجدو گروههای مردم نهاد میباشد.برای توسعه فرهنگی در این شهر میبایست شش گام زیر طی شود:

–      انتخاب الگوها

–      تدوین مدل توسعه

–      طراحی فرایند توسعه

–      تدوین وظایف هر حوزه

–      تعریف پروژه های فیزیکی و مجازی

–      انجام پروژه های تعریف شده.

 ۹-  چه انتظاری از نشریه سردرود در روند توسعه نشر و اصحاب قلم دارید و برای مانایی و تاثیرگذاری آن در بین تمامی اقشار چه روندی را پیشنهاد می کنید؟

 –      نشریه باید از انتقادهای صرف و موضع گیریهای صنفی و جناحی پرهیز نماید.

–      مشکلات ، مطالبات  و خواسته های مردم را مطرح نماید

–      راهکار منطقی حل مشکلات و وصول مطالبات را بیابد

–      پیگیری لازم را برای تحقق خواسته ها و حل معضلات جامعه اقدام نماید

–      به نظر من نشریه حاضر زمانی موفق خواهد بود که در پایان یکسال فعالیت خود اعلام نماید که فلان مسایل را کنکاش ، پیگیری و رفع نموده است .

 ۱۰-  سخن پایانی

 هرکجا و در هر مسئولیتی باشم دلم  برای سردرود  خواهد تپید امید دارم شرایط در  سردرود به گونه ای باشد که بتوانم ذره ای از خدماتی که در سایر شهرهای کشورمان ارائه میدهم در این شهر نیز ارائه دهم.ایران تنها کشور دارای حکومت شیعی در گیتی است و باید شبانه روز در توسعه و رشدو اعتلای آن تلاش کنیم.همه جای ایران سرای من است. ارادت  قلبی خودم  را به تمام اهالی سردرود ابلاغ مینمایم.موفق و موید ودر پناه حق باشید انشا الله.

طراحی سایت