آخرین اخبار

سوت قطار گردشگری اروپا در ایران می‌پیچد

رییس هیئت مدیره‌ی جامعه‌ی تورگردانان ایران از توافق نهایی با راه‌آهن ایران و شرکت قطارهای بین‌المللی مجارستان برای ورود قطارهای VIP حامل گردشگران اروپایی به ایران خبر داد.

هفته‌ی پیش، رییس شرکت قطارهای بین‌المللی مجارستان به دعوت یک شرکت گردشگری به ایران آمد و در جلسه‌ای مشترک با حضور نمایندگان راه‌آهن ایران و گمرک، سفیر مجارستان در ایران و معاون گردشگری، توافق نهایی را برای ورود دو قطار VIP حامل گردشگرانی از قاره‌ی اروپا به ایران در سال ۲۰۱۴ انجام داد. بر این اساس، نخستین قطار، مهرماه امسال با ۱۰۰ گردشگر اروپایی به ایران وارد می‌شود.

به گزارش ایسنا ،ابراهیم پورفرج – رییس شرکت گردشگری پاسارگادتورز – در این‌باره  توضیح داد: تمام هماهنگی‌های لازم با گمرک و راه‌آهن جمهوری اسلامی برای ورود قطارهای گردشگری به ایران انجام شده و نخستین قطار که حامل گردشگرانی از کشورهای اروپایی است، اوایل مهرماه امسال از مرز «رازی» به ایران وارد می‌شود و دو هفته در ایران خواهد ماند. گردشگران این قطار که حدود ۱۰۰ نفر هستند در این دو هفته به آذربایجان شرقی، زنجان، یزد، اصفهان، فارس و تهران سفر می‌کنند و در پایان با هواپیما، ایران را به مقصد مجارستان ترک خواهند کرد.

وی اظهار کرد: این قطار از ایران خارج نمی‌شود تا گروه دوم به‌صورت هوایی به ایران وارد شود و سفر را با این قطار در کشور ادامه دهد. سفر گروه دوم که حدود ۱۰۰ نفر می‌شوند، دو هفته طول می‌کشد و مسیری متفاوت را تجربه خواهند کرد؛ آن‌ها به مشهد، کرمان، فارس، اصفهان، زنجان و آذربایجان شرقی می‌روند و در نهایت، ایران را با این قطار ترک می‌کنند.

به گفته‌ی پورفرج، قطار دوم که توافق با راه‌آهن نیز درباره‌ی آن انجام شد، آبان‌ماه امسال به ایران وارد می‌شود و برنامه‌ی سفر آن مشابه قطار نخست خواهد بود.

او همچنین از توافق با شرکت قطارهای بین‌المللی مجارستان برای سفر سه تا چهار قطار به ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی خبر داد و گفت: احتمال این‌که تعداد این قطارها بیشتر شود، خیلی زیاد است.

وی بیان کرد: این قطار گردشگری، ۱۳ واگن دارد که دو واگن آن رستوران است و گردشگران هنگام سفر، در این قطار می‌خوابند. ما تلاش می‌کنیم ترتیبی بدهیم تا از آشپزهای ایرانی هنگام سفر این قطار در ایران استفاده شود.

او در ادامه درباره‌ی این احتمال که آیا ایران جزو مقاصد هدف قطارهای گردشگری بین‌المللی که نمونه‌ی آن در کشورهای ترکیه، روسیه، هند و اروپا تردد دارند، قرار خواهد گرفت؟ توضیح داد: شرکت ما همراه رییس شرکت‌ قطارهای بین‌المللی مجارستان در حال بررسی این موضوع است تا در صورت امکان، قطارهای گردشگری دیگری را که در دنیا مرسوم است، به ایران وارد کنیم. نمونه‌ای از قطارهای قدیمی بازسازی‌شده‌ای وجود دارد که سفر با آن‌ها طرفداران زیادی در دنیا دارد و ما در حال بررسی چگونگی وارد کردن این قطارها به ایران هستیم؛ ولی فعلا به مشکل اندازه‌ی ریل‌های راه‌آهن در ایران و تناسب داشتن با چرخ این قطارها برخورد کرده‌ایم که دنبال چاره‌ای برای آن هستیم.

وی گفت: قطارهای VIP که قرار است از مجارستان به ایران سفری کوتاه داشته باشند، با ریل راه‌آهن ایران مشکلی ندارند. برای همین تصمیم گرفتن و هماهنگ کردن برای ورود این قطارها به ایران خیلی آسان‌تر بود.

پورفرج همچنین به سوددهی سفرهای ریلی برای ایران اشاره و اضافه کرد: سفرهای ریلی با وجود آن‌که خواب مسافر در قطار است و معمولا به هتل نمی‌رود، ولی سود زیادی دارد، بخصوص که مسافران آن به‌دلیل نداشتن مشکل حمل بار، بیشتر از دیگر گردشگران خرید می‌کنند. بنابراین باید راه برای سفرهای ریلی و شرایط برای ورود قطارهای متنوع و متفاوت به ایران تسهیل شود.

کد خبر:۱۹۰۵۱۳ – اقتصاد

طراحی سایت