فرصت طلایی

بنام خدا

 ” فرصت طلایی “

رقابت نفس گیر بین کشورهای مختلف جهان برای جذب سرمایه های مادی و فکری وبکارگیری آنها در توسعه و پیشرفت ، هر روز وارد مراحل جدیدی میشود.

ارسال دعوت نامه به نفرات برتر کنکور ها و آزمون های علمی ، پیشنهاد پاداشهای کلان برای نخبه های ورزشی ، ارائه مشوقهای رنگارنگ برای صاحبان سرمایه ها و… همه و همه در راستای جذب حداکثری منابع مادی و فکری و استعدادهای برتر دنیا توسط کشورهای پیشرو توسعه در جهان میباشد چرا که توسعه در خلا اتفاق نمی افتد بلکه توسعه را نیروی انسانی توسعه یافته رقم میزنند.

برای رسیدن به مرحله ی جذب سرمایه های خارجی نیز، طی سه گام زیر نیاز میباشد:

–         گام اول: جذب سرمایه های بومی و محلی (داخلی).

–         گام دوم: جذب سرمایه های بومی مقیم خارج .

–         گام سوم: جذب سرمایه های خارجی.

مقام معظم رهبری نیز در یکی از فرمایشات خویش بیان فرموده اند که :

” عامل مهم تشویق سرمایه گذاران خارجی به فعالیت در ایران به این است که آنان احساس کنند سرمایه گذاران داخلی با اطمینان و آسودگی خاطر در محیطی امن به فعالیت مشغولند.”

در سالهای اخیر ، فعالیت های سرمایه گذاری در گام اول ، شروع گردیده و در حال اجرا میباشد و در این راستا همایش های مختلف در سراسر کشور برای جذب سرمایه گذاران برگزار میشود.

اگر استان آذربایجانشرقی را که از جمله استانهای پیشرو در حوزه جذب سرمایه گذار میباشد بصورت موردی بررسی کنیم حاصل این میشود:

برگزاری همایش های بین المللی دوسالانه سرمایه گذاری در این استان ، زمینه ساز جذب سرمایه گذاران داخلی و تبلیغی برای حضور سرمایه گذاران خارجی شده است. بررسی هزینه و فایده همایش های منعقده نشانگر این است که هزینه های مصروفه برای برگزاری این همایش ها که عمدتا در قالب اسپانسری نیز میباشد بسیار ناچیز از عواید اجتماعی و مالی و سرمایه ای آن میباشد چرا که کل هزینه های همایش های این استان کمتر از میزان اشتغالزایی فقط یکی از پروژه های سرمایه گذاری ناشی از این همایش هاست این در حالی است که از تاثیر این همایش ها صدها پروژه کوچک و بزرگ در این استان به مرحله اجرا رسیده اند.

اگر هزینه ایجاد هر شغل را که برابر اعلام وزارت کار بین بیست الی هفتاد میلیون تومان است مد نظر قرار دهیم و در تعداد اشتغال فقط و فقط یکی از پروژه ها که ۱۲۰۰ نفر اشتغالزایی داشته است ضرب نماییم ، عدد حاصل بین بیست و چهار الی هشتاد و چهار میلیارد تومان خواهد شد در حالیکه هزینه های همایش های این استان هیچ گاه از یک بیستم این ارقام هم فراتر نرفته است .

خصوصا با صدور فرمان جهاد اقتصادی و تعیین سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اجرایی شدن آنها در سطح ملی ، آحاد مردم و مسئولین کشور در صدد هموار کردن مسیر برای جذب سرمایه ها میباشند.

ولی آنچه در این مقاله قصد بیان آن را داریم، ” گام دوم” میباشد.

ایرانیان مقیم خارج که پتانسیل های زیادی درحوزه ی مالی و علمی در خود دارند و علاقه و وابستگی شدید روحی و عاطفی برای کشورشان دارند فی نفسه استعداد بالقوه ای برای کشورمان میباشند. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، میزان سرمایه‌های مالی ایرانیان مقیم خارج را با استناد به نظر سازمان نخبگان کشور بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد دلار و ثروت ایرانیان مقیم آمریکا را به تنهایی بالغ بر ۹۰۰ میلیارد دلار ذکر کرده است.

کشورمان برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده در سند چشم انداز بیست ساله و کسب رتبه ی برتری منطقه (( در مقابل رقبایی همچون عربستان و ترکیه که هرکدام به ترتیب ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ میلیارد دلار تولید و سرمایه گذاری را سرلوحه خود قرار داده اند )) علاوه بر ۱۲۰۰ میلیارد دلار مجموع منابع داخلی (( که اگر برای اقتصاد تولید محور هدایت شوند ))، نیاز بی قید و شرط به حداقل ۸۰۰ میلیارد دلاراز منابع خارجی دارد که در صورت برنامه ریزی صحیح میتوان از ” گام دوم ” آن را تهیه نمود.

ایرانیان مقیم خارج که اکثرا در دهه های پنجاه ، شصت و هفتاد مهاجرت نموده اند هم اکنون مابین سنین هفتاد تا هشتاد ساله میباشند اینان علیرغم حضورشان در خارج ، وفاداری و علاقمندی خاصی به ایران دارند خصوصا دوری از وطن ، حس وفاداری و علاقمندیشان را روز افزون نموده است بطوریکه کافی است عبارت ساده ای مثل : ” بوی خوش نان تازه پخت لواش ” را بگویی تا خاطراتشان از وطن در ذهنشان تداعی گشته و اشک در چشمانشان حلقه زند .

اینان حاضرند به لحاظ پیوند نا گسستنی شان با وطن ، سرمایه های فکری و علمی و مالی خودشان را به ایران آورده وسبب تسریع در توسعه ی کشور شوند.

نکته حائز اهمیت این است که جمهوری اسلامی ایران فقط ده سال فرصت دارد که برنامه ی ورود این گروه را فراهم نماید چرا که به مرور، تعداد اینان محدود تر میشوند وفرزندانشان که متولد خارج بوده و در مدارس ودانشگاههای خارج درس خوانده و در شرکتها و ادارات خارج مشغول بوده و با آب و نان خارج خو گرفته اند و مفهوم عبارت ” نان سنگک تازه با سبزی و پنیر لیقوان ” برایشان ادراکی را حاصل نمی نماید و رگ ملی آنها نسبت به پدران و مادرانشان ضعیف تر است قطعا علاقمندی کمتری به بازگشت به ایران خواهند داشت.

اکنون که چنین ” فرصت طلایی ” در این اوضاع جهانی در اختیار کشورمان میباشد شایسته است مسئولین امر تمهیدات لازم را بیاندیشند.

Check Also

فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی خط دوم قطار شهری تبریز

تبریز- دو فوریت لایحه شهرداری تبریز مبنی بر استفاده از تسهیلات فاینانس برای تامین اعتبار …

طراحی سایت