آخرین اخبار
پیش‌بینی وضعیت اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۵

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۵

صندوق بین المللی پول در تازه ترین گزارش خود به پیش بینی وضعیت اقتصاد ایران در سال ۲۰۰۱۵ میلادی پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از صندوق بین المللی پول، نگاه به اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی از منظر شاخص‌های مختلف اقتصادی با فراز و نشیب روبرو خواهد بود.

در این میان، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی پس از دو سال رکود، در وضعیت بهبود قرار گرفت و پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۵ میلادی از رشد بیشتری برخوردار شود.

برپایه این گزارش ، تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی براساس شاخص قدرت خرید ۱.۲۸۳ تریلیون دلار شد که در سال ۲۰۱۵ میلادی این رقم به ۱.۳۳۶ تریلون دلار افزایش می یابد.

همچنین تولید ناخالص داخلی ایران براساس قیمت‌های فعلی بیش از ۴۰۲ میلیارد دلار بود که برای سال ۲۰۱۵ میلادی این رقم به ۴۱۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

در همین حال، رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱.۴۶ درصد بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی باید به رقم ۲.۲ درصد افزایش یابد.

سهم ایران در کل اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱.۲ درصد بود که پیش بینی می شود در سال ۲۰۱۵ میلادی این رقم با کاهش روبرو شود.

در همین حال، پس انداز ناخالص ملی ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی در حدود ۴۷.۲ درصد از تولید ناخالص داخلی بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی این رقم به ۴۳.۷ درصد تنزل پیدا می کند.

تورم ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۹.۸ درصد گزارش شد که این رقم با اندکی افزایش در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۲۰ درصد خواهد رسید.

در مورد صادرات و واردات، جمهوری اسلامی ایران وضعیت خوبی خواهد داشت و واردات این کشور در مقایسه با سال گذشته کاهش و صادرات با افزایش روبرو خواهد شد، یعنی واردات ایران به ۸.۷ درصد کاهش و صادرات آن به ۵.۴ درصد افزایش می‌یابد.

نرخ بیکاری در ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۱.۲ درصد بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی به ۱۲.۲ درصد خواهد رسید.

همچین تراز حساب‌های مالی ایران در سال ۲۰۱۵ میلادی در مقایسه با سال ۲۰۱۴ میلادی با کاهش چشمگیر ۱۰.۱ میلیارد دلاری روبرو خواهد شد.

در پایان این گزارش آمده است که جمعیت ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی ۷۷.۹ میلیون نفر بود که در سال ۲۰۱۵ میلادی ۱ میلیون نفر به جمعیت ایران اضافه خواهد شد.

طراحی سایت