در کنفرانس مطبوعاتی عنوان شد؛ تأکید روسای جمهوری ایران، ترکمنستان و قزاقستان بر گسترش همکاری‌های سه‌جانبه

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان باید نقاط مشترک خود را بیش از پیش افزایش دهند، گفت: احداث خط راه‌آهن یکی از این وجوه اشتراک است که می‌تواند رفاه و بهبود وضعیت معیشت مردم منطقه را به ارمغان بیاورد

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی عصر چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی که در سالن ایستگاه اینچه‌برون برگزار شد، با اشاره به اهمیت و ویژگی‌های راه‌آهن قزاقستان، ترکمنستان و ایران گفت: امروز در شرق دریای خزر دومین مسیر پیوند با ترکمنستان را بوجود آوردیم و در سال‌های آینده نیز با افتتاح مسیر ریلی رشت به آستارا و آذربایجان از سه نقطه به قفقاز و آسیای میانه متصل خواهیم شد.
رییس جمهوری با اشاره به اینکه خطوط ریلی در جنوب کشور نیز در حال توسعه است، گفت: با تکمیل این خطوط از چین تا دریای خزر و از دریای خزر تا خلیج فارس، مدیترانه و پاکستان و هند مستقیم و غیرمستقیم به یکدیگر متصل خواهند شد و زیربنای خوبی در حوزه اقتصادی برای منطقه فراهم خواهد شد.
دکتر روحانی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در نشست سه‌جانبه سران سه کشور گفت: همه ما تلاش داریم تا علاوه بر فراهم کردن بسترهای توسعه روابط، در زمینه نرم‌افزاری نظیر صدور آسان روادید و تسهیلات بانک‌ها نیز گام‌های بلندی برداریم.
نور سلطان نظربایف رییس‌ جمهوری قزاقستان نیز در جمع خبرنگاران به جمع واردات و صادرات سه کشور اشاره کرد و گفت: روابط اقتصادی با افتتاح خط راه‌آهن بیش از پیش خواهد شد و این گسترش روابط منجر به حسن همجواری نیز می‌شود.
وی توافق سه کشور بر سر ایجاد کمیسیون مشترک سه جانبه به منظور شناسایی اولویت‌های اقتصادی را رویدادی قابل توجه دانست و آمادگی کشورش برای همکاری در همه زمینه‌ها را یادآور شد.
رییس‌ جمهوری ترکمنستان نیز در این کنفرانس خبری افتتاح خط راه‌آهن بین‌المللی قزاقستان، ترکمنستان و ایران را با ارزش خواند و گفت: راه‌آهن حاصل زحمات مشترک هر سه کشور است و گام مهمی در راستای توسعه روابط همسایگان تلقی می‌شود.
وی با اشاره به مهیا شدن شرایط ترانزیتی ۳ کشور در پی افتتاح راه‌آهن بین‌المللی شرق دریای خزر، خواستار متنوع شدن مسیرهای حمل و نقل و پیوند کشورهای منطقه با یکدیگر شد.

Check Also

فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی خط دوم قطار شهری تبریز

تبریز- دو فوریت لایحه شهرداری تبریز مبنی بر استفاده از تسهیلات فاینانس برای تامین اعتبار …

طراحی سایت