تولید نخستین خودروی هیبریدی در تبریز

نصر نیوز: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: تولید خودروهای هیبریدی تا ۳ سال آینده در کشور با محوریت آذربایجان‌شرقی و تبریز تحقق خواهد یافت.

به گزارش نصر نیوز، یکی از دغدغه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های صنعت، اقتصاد و جامعه در کشور ما وسیله‌ای به نام خودرو است اما این وسیله که می‌تواند راحتی و آسایش دارنده آن را فراهم آورد در کشور ما به کابوسی تبدیل شده که هر کس از مسئول و غیرمسئول در مورد آن اظهارنظر می‌کند اما دریغ از یک اقدام عملی.

در این گیر و دار اخیراً عضو کمسیون صنایع و معادن مجلس خبرهایی در مورد تولید خودروهای هیبریدی آن هم در آذربایجان‌شرقی و در تبریز داد و گفت: تولید خودرهای هیبریدی در استان نهایتا تا ۳ سال آینده در کشور با محوریت آذربایجان‌شرقی و تبریز تحقق خواهد یافت.

علی علیلو در این رابطه تاکید کرد: محققان داخلی به تکنولوژی تولید این خودروها دست یافته‌اند و حتی نمونه‌هایی از این محصول تولید کردند که مراحل آزمایشی آن طی شده است.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی و زیست محیطی خودروهای بنزینی اظهار کرد: تامین سوخت مورد نیاز، آلایندگی‌ها و مسائلی از این دست در این نوع خودروها این روزهای همه ما را درگیر خود کرده در حالیکه تامین حداقل سوخت مورد نیاز خودروهای هیبریدی در کشور به راحتی امکانپذیر است.

علیلو اضافه کرد: تولید گازوئیل در کشور به راحتی امکانپذیر است و پالایشگاه‌های ما آمادگی کامل برای تولید گازوئیل مورد نیاز این نوع خودروها را دارند و حتی در حال حاضر گازوئیل تولیدی در ایران برای تامین سوخت خودروها در آلمان و فرانسه استفاده می‌شود در حالیکه در داخل کشور به دلیل عدم رواج خودروهای هیبریدی در کشور از آن بهره‌مند نیستیم.

البته باید در اینجا اذعان کرد باتری یکی از اجزای ضروری خودروهای هیبریدی است که این نماینده مجلس خبر تولید باتری‌های «لیتیومی» در کشور را برای این منظور تائید کرد.

وی گفت: با روند اشاره شده صنعتگران آذربایجان‌شرقی با پیشگام شدن در تولید این نوع خودروه نه تنها می‌توانند انحصارطلبی در صنعت خودرو را زیرسئوال ببرند بلکه این سنت‌شکنی را که۲۰ یا ۳۰ سال بعد از عرصه‌های جهانی به فکر تولید محصولات و یا یافته‌های علمی می‌افتیم نیز ممکن سازند.

علیلو از دستیابی محققان داخلی به نوعی سوخت خبر داد و تصریح کرد: این نوع سوخت که در مراحل آزمایشگاهی تولید شده در دنیا نمونه و مشابهی ندارد، می‌تواند در آینده و در حد تحولات «نانویی» نه تنها صنعت خودروی کشور بلکه دنیا را متحول سازد.

تولید نخستین خودروی هیبریدی طی ۶ ماه در آذربایجان‌شرقی/تولید انبوه طی ۲ سال

رئیس انجمن قطعه‌سازان آذربایجان‌شرقی در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: قابلیت و توانمندی لازم در قطعه‌سازان آذربایجان‌شرقی برای تولید خودروهای هیبریدی وجود دارد.

وی تاکید کرد: با طی مراحل لازم ظرف شش ماه آینده می‌توان نمونه آزمایشی و تا دو سال آینده طرح تولید انبوه این محصول را به سرانجام رساند.

آمادگی برای تولید خودروهای هیبریدی با توان داخلی ۹۶ درصدی

عضو شورای رقابت نیز در این رابطه با اشاره به مطرح شدن تولید خودروهای هیبریدی در این شورا اظهار کرد: تولید این نوع خودرو زمینه کاهش آلودگی، عدم وابستگی و حذف موضوع خام‌فروشی را برای صنعت کشور فراهم خواهد آورد.

علی مددی اضافه کرد: با توجه به وجود منابع سوختی این نوع خودروها در کشور که در حال حاضر به صورت خام به خارج از کشور صادر می‌شود همچنین قابلت‌های قطعه‌سازی کشور می‌توان پیش‌بینی کرد در صنعت و کشور ما آمادگی برای تولید خودروهای هیبریدی با توان داخلی‌ ۹۶ درصدی وجود دارد.

وی، توانایی آذربایجان‌شرقی برای محور واقع شدن در این مورد را نیز با دارا بودن توانایی تولید بالای ۸۰ درصد قطعات خودرو بالا ارزیابی کرد و گفت: طرح تولید خودروهای هیبریدی در موقعیت کنونی طرحی قابل اجراست که حمایت دولت و ورود بخش خصوصی را می‌طلبد.

مددی تاکید کرد: این طرح در شورای رقابت نیز مطرح شده و تمام کارشناسان اجرایی و عملیاتی شدن آن را تائید کرده‌اند.

خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی معمولا تلفیقی از موتور احتراق داخلی خودروهای متداول با باتری و موتور الکتریکی یک خودرو الکتریکی هستند. این تلفیق انتشارات اندک همراه با توان برد عملیاتی و سوخت مصرفی مناسب خودروهای معمول ( گازوئیل و بنزین) را عرضه می‌کند.

این خودروها هرگز نیاز به اتصال به برق ندارند ضمن آنکه انعطاف‌پذیری ذاتی خودروهای هیبریدی آنها را برای ناوگان حمل و نقل و مصرف شخصی مناسب کرده است.

خودروهای هیبریدی می‌توانند سرعت و مسافت بیشتری نسبت به انواع موتورهای درون‌ساز داشته باشند، با این حسن بزرگ که شارژ باتری این خودرو هرگز تمام نمیشود. بازدهی این خودروها بسیار بالا بوده و میزان تولید آلودگی آنها کاهش چشمگیری داشته به همین دلیل بسیاری از کارخانه‌ها از سال ۱۹۹۹ تولید خودروهای هیبریدی را به صورت انبوه آغاز کرده‌اند.

تاریخچه خودروی هیبریدی

یک مهندس آمریکایی به نام «پاپیر» در ۲۳ نوامبر ۱۹۰۵ یک ماشین هیبریدی ساخت که قادر بود در۱۰ ثانیه ۲۵ مایل شتاب بگیرد. موتور این خودرو ترکیبی از موتور بنزینی و موتور الکتریکی بود که امروزه به عنوان موتور هیبریدی شناخته می‌شود.

وی سه سال و نیم بعد،اختراع خود را ثبت کرد اما پیشرفت سریع موتورهای احتراق داخلی با قدرت و گشتاور بالا در آن دوره همچنین قابلیت استارت بدون هندل آنها و از همه مهمتر پایین بودن قیمت سوخت‌های فسیلی و مطرح نبودن آلودگی محیط زیست،سبب عدم توجه به این نوع خودروها شد.

در پی بحران‌های نفتی سال‌های ۱۹۷۰ دوباره این خودروها مورد توجه قرار گرفتند ولی تا سال ۱۹۹۰ این خودروها به طور جدی پیگیری نشدند.

امرزه خودروهای هیبریدی مورد توجه کمپانی‌های بزرگ جهان قرار گرفته‌اند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌هایی مانند تویوتا، هندا، میتسوبیشی، فورد، فیات، جنرال موتورز، دایملر کرایسلر، نیسان و پژو اشاره کرد.

توفیق این محصولات به حدی چشمگیر بوده که از دسامبر سال ۱۹۹۷ تا ابتدای سال ۲۰۰۰ بیش از ۴۰ هزار محصول کمپانی تویوتا به فروش رسیده است.

اجزای خودروهای هیبریدی عبارتند از کنترل کننده‌ها،موتور کشنده الکتریکی، سیستم‌های ذخیره‌کننده انرژی الکتریکی همچون باتری‌ها و فراخازن‌ها، واحد توان هیبریدی همچون موتور احتراق جرقه‌ای، موتورهای انژکتور مستقیم احتراق تراکمی (دیزل) توربین‌های گازی و پیل‌های سوختی، سیستم‌های سوخت‌رسانی برای واحد توان هیبریدی و جعبه دنده (گیربکس).

باتری خودرو هیبریدی

باتری‌ها یک از اجزای ضروری خودروهای هیبریدی هستند اگرچه تعداد کمی از تولیدات خودروهای هیبریدی با باتری‌های پیشرفته در بازار عرضه شده‌اند اما هیچ‌کدام از باتری‌های رایج یک ترکیب قابل قبول اقتصادی از توان، راندمان انرژی و طول عمر را برای حجم بالای تولید خودرو ارائه نداده‌اند.

ویژگی‌های مطلوب باتری‌هایی با توان بالا برای کاربرد خودروهای هیبریدی شامل این موارد است، پیک و توان مخصوص تکانه بالا، انرژی مخصوص بالای توان تکانه،پذیرش شارژ بالا برای بیشینه کردن بهره‌بری ترمز واکنشی و طول عمر طولانی، روش‌ها و طراحی‌های در حال توسعه برای هماهنگی مجموعه به صورت الکتریکی و حرارتی، روش‌های دقیق در حال پیشرفت برای تعیین وضع شارژ باتری، باتری‌های بادوام در حال پیشرفت و قابلیت بازاریابی، چالش‌های تکنیکی دیگر هستند.

باتری‌ها در خودروی هیبریدی یک وسیله ذخیره انرژی برای موتور الکتریکی هستند. برخلاف بنزین موجود در باک بنزین که می‌تواند فقط به موتور بنزینی سوخت برساند(یک انتقال یک طرفه از باک بنزین به موتور بنزینی)،موتورهای الکتریکی علاوه بر کار فوق می‌توانند انرژی را به باتری پس دهند ولی موتور بنزینی نمی‌تواند چنین کاری را انجام دهد.

باتوجه به صحبت‌های علیلو عضو کمسیون صنایع و معادن مجلسبا خبرنگار فارس به نظر می‌رسد تولید خودروهای هیبریدی در تبریز با محوریت گازئیل به عنوان سوخت ترکیبی در اولویت است.

امروزه یکی از بخش‌های رقابتی بازار خودروسازان جهانی، چگونگی تولید و ساخت ابزارها و سامانه‌های شارژ و افزایش پیمایش خودروهای برقی یا هیبریدی است بنابراین نمی‌توان انتظار داشت بدون فراهم کردن زیرساخت‌ها و قانونگذاری هدفمند، فروش و خرید خودروهای هیبریدی در کشور و به دنبال آن آلودگی هوای کلانشهرها ممکن شود.

سهم ایران در استفاده از خودروهای هیبرید

در حالی که در دنیای امروز تولید خودروهای برقی و هیبریدی مورد توجه خودروسازان و شرکت‌های تحقیقاتی آنها قرار گرفته،شرکت خودروسازی کشور همچون ایران خودرو، سایپا که عنوان خودروسازان بزرگ ایرانی را یدک می‌کشند همچنان اندرخم تولید خودروی انژکتوری آنهم با استاندارد یورو ۲ هستند.

رشد سرسام‌آور مصرف بنزین در ایران، افزایش آلودگی هوا در نتیجه مصرف بی‌رویه بنزین بی‌کیفیت و افزایش روزهای ناسالم هوا در سراسر کشور در سال‌های گذشته سبب شد تا پس از آزمون و خطای استفاده از سی. ان. جی، این بار هیبرید به عنوان مرهمی بر زخم آلودگی هوای کشور مطرح شود.

با توجه به اینکه شدت مصرف انرژی در ایران تقریباً چند برابر متوسط آن در کشورهای توسعه یافته است، همیشه یکی از دغدغه‌های مسئولان کشور کاهش مصرف سوخت بوده و هست.

به نظر می‌رسد تولید و عرضه خودروهای هیبریدی بتواند در سال‌های آینده این مشکل را در بخش حمل و نقل کاهش دهد که برای رسیدن به این هدف نیازمند نگاه ویژه دولت و مجلس به این پروژه است.

اکنون سهم استفاده از خودورهای هیبریدی در دنیا نیز ناچیز است اما با توجه به فرهنگ‌سازی عمیقی که در خصوص استفاده از این خودروها در دنیا صورت گرفته همچنین سوبسیدی که دولت به شرکت‌های خودروساز می‌دهد، استقبال از توسعه و تولید خودورهای هیبریدی در دنیا شدت گرفته به طوریکه پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۱۵ سهم خودروهای فول هیبرید به ۴۵ درصد در دنیا برسد.

این در حالی است که اکنون سهم ایران در تولید خودروهای هیبریدی صفر درصد است اما تشکیل ستاد هیبرید در وزارت صنایع و معادن در سال‌جاری و اهتمام برای افزایش استفاده از خودورهای هیبریدی نشان می‌دهد که عزم‌ها جزم شده تا خودروسازان به این سمت حرکت کنند.

با وجود رکود جهانی و آشفتگی در بازار وسایل نقلیه،تقاضا برای خودروهای هیبریدی همچنان بالاست حتی شاید بتوان گفت بازار هیبریدی‌ها در سال ۲۰۰۹ بحران اقتصادی را به مبارزه طلبید و از تمام بازارها پیشی گرفت.

در سال ۲۰۰۸ رشد فروش خودروهای هیبریدی ساکن و نزدیک به ۵/۲ درصد بود.

تولیدکنندگان در صف ورود به بازار

کارشناسان با در نظر گرفتن رکود اقتصادی در جهان به تجزیه و تحلیل بازار خودروهای هیبریدی پرداخته‌ و دریافته‌اند در حالیکه تویوتا و هوندا حاکمان بازار خودروهای هیبریدی به شمار می‌روند، در بازار جهانی خودروهای هیبریدی، آمریکا یکه‌تاز میدان است، پس از آن ژاپن و اروپا به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار می‌گیرند.

در حال حاضر تولیدکنندگان اندکی بر بازار خودروهای هیبریدی چیره شده‌اند اما شمار زیادی از تولیدکنندگان وجود دارند که در صف ورود به بازار هستند.

البته مقامات وقت ایران خودرو در سال ۸۹ از نمونه‌سازی سه  محصول خود با عنوان خودروی هیبریدی خبر داده و عنوان کرده بودند که تا سه ماه آینده تولید آنها در دستور کار قرار خواهد گرفت اما ظاهراً توجه به سایر حوزه‌های از جمله تمرکز بر اقتصادی غیر از اقتصاد خودرویی و خالی کردن جیب مردم آنقدر سر این عزیزان را مشغول کرده که هنوز آن سه ماه تمام نشده است.

در هر صورت امیدواریم با تولید خودروهای هیبریدی در کشور مردم ایران زمین بتوانند نفس راحتی از دست خودروسازان داخلی کنونی بکشند البته اگر این مافیا نخواهند ابزار قدرت خود را نیز در این بخش به کار گیرند.

منبع : نصر نیوز

Check Also

بزرگترین هولدینگ حوزه شهری ترکیه برای سرمایه گذاری به تبریز می‌آید.

یعقوب هوشیار شهردار کلانشهر تبریز در راس هیئتی مرکب از شهرداران مناطق و اعضای کمیسیون …

طراحی سایت