بابلسر ، آغازی بر مدیریت اقتصاد شهری

به گزارش روابط عمومی مدرسه مجازی سرمایه گذاری شهری ایران ، نشست عمومی و مبانی اقتصاد شهری و سرمایه گذاری در روزهای اول و دوم خرداد ۱۴۰۱ در بابلسر برگزار شد .

این نشست به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر وبا حضور مدیران شهری مرتبط و با حضور دونفر از شخصیتهای ملی مدیریت شهری  ، حسین صادقلو ( از شهرداران ادوار و موفق استان مازندران ) ، داود ندیم ( بنیانگذار مدرسه مجازی سرمایه گذاری شهری ایران ) ، در محل هتل میزبان برگزار شد .

در این نشست ، آخرین یافته های اقتصد شهری و تعدادی از مدلهای ۱۸۸ گانه ثروت آفرینی شهری توسط داود ندیم ( پدر سرمایه گذاری شهری ایران ) ارائه شد .  

ندیم با بیان اینکه بودجه شهرداری بابلسردر سالجاری حدود سیصد میلیارد تومان پیش بینی شده و تقسیم آن بر جمعیت شصت هزار نفری شهر، سرانه حدود پنج میلیون تومانی را رقم میزند و این سرانه به هیچ وجه نمیتواند پاسخگوی نیاز توسعه شهری باشد گفت :

بین بودجه های شهرداریها و نیازهای واقعی شهرها حدود ده برابر اختلاف وجود دارد و هر سال شهرداریها نهصد درصد نسبت به نیاز واقعی شهرها کمبود بودجه دارند و وبابلسر نیز از این امر استثناء نیست . اما بابلسر شهری پر پتانسیل و دریایی از فرصتهای سرمایه گذاری است  . تعداد ۱۸۸ مدل ثروت آفرینی و درآمد پایدار وجود دارد که در صورت ایجاد زیرساختهای قانونی و تشکیلاتی  در بدنه شهرداری و آموزش مدیران و کارشناسان به آخرین متدهای درآمد های پایدار براحتی میتوان این کمبود منابع را جبران نمود .

در این نشست ، حسین صادقلو ، با بیان اینکه در عصر حاضر، مدیریت شهر ها با سیستم ها و ساختارهای سنتی منسوخ شده است گفت :

در کنار سیستم سنتی بایستی خط تولیدهای جدید و مدلهای ارزش آفرینی مثل جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی و استفاده از مدلهای جدید بهره برد .

 مجید صیادیان (شهردار بابلسر ) و سید رضا حبیب اله پور( رییس شورای اسلامی شهر )، سیدی مطلق ( مشاور)، حجازیان ( مدیر سرمایه گذاری ) و سایر اعضای شورای اسلامی شهر و معاونان و مدیران شهرداری ، نقطه نظرات خودشان را راجع به پتانسیلهای شهر وچالشهای موجود و لزوم برون رفت از این بن بست مالی را مطرح نمودند .

سپس از ظرفیتها ، پروژه های نیمه تمام ، سواحل آزادسازی شده ، محل مسیرگشایی های آینده وسایر بازدید بعمل آمد و جلسات متعددی با مجموعه مدیران شهرداری برگزار شد .

داود ندیم ، پدر سرمایه گذاری شهری ایران گفت : طی روز جاری که ظرفیتها و پتانسیلهای سرمایه گذاری و توسعه ای شهر بابلسر را از نزدیک دیده و با مسوولین مربوطه دیدار داشتم در یک برآورد ضمنی که پروژه های شاخص اش نیز ارایه شده است ظرفیت سرمایه پذیری بابلسر دریک دوره بیست ساله حداقل ۱۹۱۸ تریلیون ریال برآورد میشود واین شهر به لحاظ مقصد گردشگری شدن استعداد جذب این منابع را حتما خواهدداشت. از پروژه های شاخص برای سرمایه گذاری در بابلسر میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

  • مسیر گشایی و بدنه سازی خیابانهای ۳۵ متری سه مورد .
  • احیاء و نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری ۴۸۱ هکتار .
  • دهکده المپیک و رویدادها .
  • تراموای شهری .
  • پروژه های شهر هوشمند بیش از ۱۵۰ مورد
  • ساماندهی سواحل – کارخانه اسفالت – پروژه های پسماند – حمل و نقل عمومی – حوزه فرهنگی و اجتماعی و رویدادها و شهر خلاق  – میدان معلم – زیباسازی و مبلمان شهری – شهرک لوکس ویلایی – استادیوم ورزشی – استخر دوقلو – محدوده کمربندی شرقی – حاشیه دو رودخانه بزرگ داخل شهر – وصدها مورد دیگر که می بایستی با مطالعات دقیق و رعایت چهار آیتم زیردر هریک از پروژه ها :

۱-  زیست محیطی  2- فرهنگی اجتماعی  3- اقتصادی  4- حاکمیت مطلوب .

ندیم گفت :

 برای ایجاد سیستم سرمایه گذاری ایده آل می بایست  اقدامات زیر انجام شود :

  •  ابتداء باید اتمسفر مثبت برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد شود و بسترهای حمایتی لازم  از سرمایه گذاران موجود و نیزبرای ورود سرمایه های داخلی و خارجی فراهم آید .
  • ایجاد معاونت سرمایه گذاری با زیر بخشهای مربوطه .
  • تاسیس شرکت اقتصادی با صددرصد سهامداری شهرداری .
  • آموزش مدیران و کارشناسان به سیستم های جدید .
  • انجام مطالعات راهبردی و کاربردی و تهیه اطلس سرمایه گذاری از جمله : چشم انداز بیست ساله اقتصاد شهری – استراتژیهای توسعه اقتصادی – برندینگ شهری – برنامه پنجساله اول اقتصادی شهرداری – تهیه حداقل دویست بسته مشارکتی برای ارایه به سرمایه گذاران .
  • قرارداد با شرکتهای مشاور متخصص برای کاربردی نمودن این سیستم .
  • ایجاد شبکه کارگزاران و تسهیل گران برای بازاریابی پروژه ها و فرصتهای شهری .

ایشان در پایان سفر خود اظهار امیدواری نمودند که در هفته های آتی ، اقدامات لازم برای ایجاد سیستم سرمایه گذاری برای جذب منابع و سرمایه ها با اتحاد و اتفاق و همکاری مسوولین شهر و استان فراهم آید و حرکت توسعه ی شهری در این نقطه از کشورمان نیز با قدرت و کیفیت و با دانش روز آغاز گردد .

Check Also

فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی خط دوم قطار شهری تبریز

تبریز- دو فوریت لایحه شهرداری تبریز مبنی بر استفاده از تسهیلات فاینانس برای تامین اعتبار …

طراحی سایت