قوانین ، مقررات ، ساختارها وسیستم های سنتی شهرداریهای کشور بعنوان متولیان شهری و توسعه دهندگان اقتصاد شهری به هیچ عنوان پاسخگوی نیازهای توسعه ای شهر ها نمی باشدو همین عامل سبب پسرفت شهرها در دهه های اخیر شده و تاثیر مستقیم نیز برای پسرفت اقتصاد کشور گذاشته است فلذا لزوم تغییر در این حوزه اجنتناب ناپذیر است . تعدادی از اساتید این حوزه با مطالعه تجربیات کشورهای مختلف و آخرین یافته های ثروت آفرینی حوزه شهری دردنیا موفق شده اند ۱۸۸ مدل ثروت آفرینی حوزه شهری را برای شهرهای ایران شناسایی و بومی سازی و تدوین نمایند . یکی از این مدلها ، ” مدل ثروت آفرینی شهر هوشمند ” می باشد . در این مقاله ابتدا تعاریف کلی از شهر هوشمند ارایه میشود و سپس تعدادی از فرصتهای سرمایه گذاری و روشهای ایجاد درآمد پایدار برای شهرداریها و نیز برای شهروندان مورد بررسی قرار می گیرد . امید است شهرداران ، شوراها ، متولیان دولتی و مردمی شهرها ، با درک اهمیت و ضرورت موضوع ، حداقل در محدوده ی کاری خویش ، پوسته سنتی خود را شکسته و در دنیای جدید تامین مالی و ثروت آفرینی متولد شوند .
تعاریفی ساده برای شهر هوشمند (SMART CITY)
اکوسیستمی برپایه استفاده موثرازتکنولوژی با هدف بهبود کیفیت زندگی شهروندان از طریق سیستم ها وخدمات یکپارچه .
شهر هوشمند بر سرمایه انسانی وزیرساخت با مدیریت اطلاعات درهسته خود تاکید دارد.
سیستم عامل های مشترکی که مبتنی بر یک معماری است که منجر به مشارکت عمومی – خصوصی میشود .
این رویکرد که با آخرین روند شهر نشینی که توجه به نیروی انسانی است سازگار است .
شهر هوشمند ، یک منطقه شهری است که از انواع سنسورهای الکترونیکی اینترنت اشیاء ( IOT ) برای جمع آوری اطلاعات استفاده میکند واز این اطلاعات برای مدیریت کارای دارایی ها ، منابع وخدمات شهری بهره می برد این فرآیند شامل جمع آوری اطلاعات از شهروندان، دستگاهها و منابع شهری است که برای پایش ومدیریت ترافیک خودروها وسیستم حمل و نقل ، نیروگاههای برق ، شبکه های تامین آب ، سیستمهای فاضلاب ، تاسیسات شهری، مدیریت پسماند ، کشف جرایم ، سیستم های اطلاعاتی ، مدارس ، کتابخانه ها ، بیمارستانها و دیگر خدمات اجتماعی آنالیز و پردازش میشود .
ایده ی شهر هوشمند ، ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات ( ICT ) و دستگاههای مختلف متصل به شبکه اینترنت اشیاء ( IOT ) است، برای بهینه سازی بهره وری از خدمات وکاربری های شهری و اتصال آن به شهروندان است .
معیارهای یک شهر هوشمند
۱- حکمروایی هوشمند ( Smart Governance)
۲- شهروند هوشمند ( Citizen Smart )
۳- محیط زندگی ( Environment Smart ) و محل زندگی (Home Smart ) هوشمند
۴- اقتصاد هوشمند ( Economy Smart )
۵- حمل و نقل هوشمند ( Mobility Smart )
۶- انرژی هوشمند ( Energy Smart )
شهرداریها بعنوان متولی توسعه شهری ، با برنامه ریزی وایجاد ساختارهایی برای مدیریت شهرهوشمند از طریق مشارکت شهروندان و سازمانها وادارات و نهادهای دولتی وعمومی وبنگاههای خصوصی از طریق روشهای متنوع عمومی – خصوصی میتوانند هم زمینه ی توسعه شهر و هم ثروت آفرینی برای شهر و شهروندان و شهرداری را فراهم آورند.
تعدادی از فرصتهای سرمایه گذاری حوزه شهر هوشمند
بیش از دویست فرصت سرمایه گذاری در مدل شهرهوشمند وجود دارد که نمونه هایی از آن عبارتند از :
- -اپلیکیشن های شهری ( شامل : اپلیکیشنهای تخصصی پرداخت ، اپلیکیشنهای گردشگری ، آموزشی ، فرهنگی ، هنری ، سلامت و پزشکی ، ورزشی ، سرگرمی ، خدمات شهری ، جمع آوری پسماند ، امور مالی ، شهرسازی ، امور اداری ؛ سایر خدمات شهرداری برای شهروندان و اپلیکیشن های جامع شهری مثل : آل سات پرداخت و غیره ……) .
- فیبر نوری
- یکپارچه سازی دکل های BTS
- راه اندازی مراکز DATA CRNTER
- حوزه حمل و نقل و برنامه ریزی سفر
- مدیریت پارکینگ ها ( پارک حاشیه معابر ، پارکینگهای خصوصی ، عمومی و شهرداری ها ).
- مدیریت پرداختهای خرد شهری
- مدیریت پرداختهای کلان شهری
- هوشمند سازی روشنایی معابر و اماکن
- نظارت تصویری و ثبت تخلفات
- سامانه های یکپارچه مدیریت شهری.
- بلیط الکترونیکی اتوبوسهای شهری
- پرداخت الکترونیکی تاکسی
- کارت الکترونیکی شهروند
- فروشگاههای الکترونیکی کالا
- فروشگاههای الکترونیکی خدمات
- سامانه های اینترنتی خدمات عمومی و خصوصی
- اینترنت اشیاء IOT ( Internet Of Things )
کاربردهای اینترنت اشیاء
۱- کاربردهای مصرف کننده یا یوزر نهایی
- خانه هوشمند
- مراقبت از سالمندان
۲- کاربرد تجاری
- سلامتی و پزشکی
- حمل و نقل
- اتوماسیون خانه و ساختمان
۳- کاربرد صنعتی کشاورزی
- تولید
- کشاورزی
۴- کاربرد مدیریت امورزیربنایی
- مدیریت انرژی
- مدیریت زیرساخت
شرکتها و مجموعه های متعددی در کشور وجود دارند که آمادگی ، تخصص و توانمندی اجرایی نمودن این روشها را در سطح شهرها دارند وحاضرند بدون دریافت هزینه از شهرداری و با استفاده از توانمندی و سرمایه گذاری خویش نسبت به اجرایی نمودن این روشها اقدام نمایند.
داود ندیم – بنیانگذار مدرسه مجازی سرمایه گذاری شهری ندیم ایران – شهریور ۱۴۰۰