ارائه ششمین نسخه از گزارش‌های سالانه «هوشمندترین شهرها»ی جهان توسط مدرسه اقتصاد آی‌ای‌‌اس‌ای (IESE)

یک مدرسه اقتصاد در اسپانیا برای ششمین سال پیاپی، امکانات و خدمات زندگی و سکونتی شهرهای مختلف دنیا به همراه وضعیت اجتماعی و اقتصادی این شهرها را مورد بررسی کیفی قرار داده و با ملاک عمل قرار دادن ۹۶ شاخص در ۹ حوزه، «۱۰ شهر هوشمند» را از بین آنها شناسایی کرده است. شهر هوشمند جایی است که برای زندگی و کسب و کار، «شهر ایده‌آل» تلقی می‌شود. هدف از این رتبه‌بندی، نمایش شهرهای الگو و تشریح تجربه مدیران شهری آنها است تا مسیر «اصلاح شکل اداره شهرهای ناکارآمد و نامناسب برای زیست و تبدیل آنها به مناطق زندگی مورد رضایت شهروندان» به شهرداران جهان نشان داده شود.

نتایج این بررسی مشخص می‌کند شهرداران موفق دنیا در زمینه «هوشمندسازی شهر» و «افزایش رضایت فعالان اقتصادی و ساکنان آن شهر»، توانسته‌اند ۶ مهارت مختص مدیریت شهری را در دوران خدمت خود در شهر به‌کار بگیرند. «پرهیز از کپی‌برداری محض از روی کارنامه قبولی سایر شهرداران با پایبندی فکری به طراحی مدل‌های منحصر‌به‌فرد»، «پذیرش این واقعیت که یک شهر برتر با همان سبک و سیاق قابل تکرار نیست»، «نوآوربودن شهردار»، «تقویت ارتباطات عمومی شهرداری»، «جلب مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های شهری به‌عنوان بهترین مدل توسعه شهر برای کاهش هزینه‌ها» و همچنین «به رسمیت شناختن حق تمام ذی‌نفعان شهر در تصمیم‌گیری و نفع‌بردن از امکانات شهری» مهارت‌های یک مدیر شهر موفق است.

 آرمان‌شهرِ دنیای ۲۰۱۹

«مدرسه اقتصاد آی‌ای‌‌اس‌ای (IESE)» دانشگاه ناوارا – دانشگاهی در بارسلونا اسپانیا – ششمین نسخه از گزارش‌های سالانه «هوشمندترین شهرها»ی جهان خود را منتشر کرد. در این گزارش که هر ساله تحت عنوان «شاخص حرکت شهرهای آی‌ای‌اس‌ای (CIMI)» منتشر می‌شود، ابعاد مختلف زندگی شهری بر مبنای ۹۶ شاخص در ۹ حوزه اصلی «سرمایه انسانی»، «همبستگی اجتماعی»، «اقتصاد»، «حکمرانی»، «محیط‌زیست»، «حمل‌ونقل و جابه‌جایی»، «برنامه‌ریزی شهری»، «تکنولوژی» و «نفوذ بین‌المللی» مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در گزارش امسال، این ارزیابی‌ها برای ۱۷۴ شهر جهان (۷۹ مورد از آنها پایتخت هستند) از ۸۰ کشور ارائه شده است. به‌علاوه به منظور بررسی روند پیشرفت شهرها در طول زمان و مقایسه بجا از عملکرد، شاخصی ترکیبی از سه سال اخیر محاسبه شده است. در گزارش امسال لندن، نیویورک، آمستردام، پاریس، ریکیاویک، توکیو، سنگاپور، کپنهاگ، برلین و وین شهرهایی هستند که با قرار گرفتن در ۱۰ رده نخست، به‌عنوان هوشمندترین شهرهای جهان معرفی شده‌اند. به ادعای نویسندگان این گزارش، اصلی‌ترین هدف ارائه چنین گزارشی، کمک به برنامه‌ریزان شهری در مسیر پیشرفت، توسعه و هوشمندتر شدن شهرهایشان است و در این رابطه سعی شده است تجارب موفق شهرهای برتر به‌عنوان الگو مورد ارزیابی قرار گیرد.

هوشمندترین شهرها

در گزارش امسال نسبت به نسخه سال گذشته (۲۰۱۸) تغییرات ملموسی در رتبه‌ها مشاهده می‌شود، که البته شاید ناشی از اضافه شدن برخی شاخص‌‌های جدید باشد. در رتبه‌بندی امسال لندن (پایتخت انگلیس) توانست با پیشی گرفتن از نیویورک (پایتخت اقتصادی آمریکا) در جایگاه نخست بایستد و نیویورک نیز با یک پله نزول در جایگاه دوم ایستاد. آمستردام (پایتخت هلند) اما با جهشی هفت پله‌ای توانست از رده دهم تا رتبه سوم بالا بیاید. پاریس (پایتخت فرانسه) اما با یک پله نزول از رده سوم به چهارم رسیده است. تنها شهری که در میان ۱۰ رتبه برتر جایگاهش نسبت به گزارش سال گذشته تغییر نکرده، ریکیاویک (پایتخت ایسلند) است که در رده پنجم ایستاده است. در این رابطه در گزارش امسال توکیو (پایتخت ژاپن) با دو پله نزول در رده ششم، سنگاپور (شهر و کشور سنگاپور یکی است) با یک پله نزول در رده هفتم، کپنهاگ (پایتخت دانمارک) با پنج پله صعود در رده هشتم، برلین (پایتخت آلمان) با دو پله صعود در رده نهم و در نهایت وین (پایتخت اتریش) با ۹ پله صعود در رده دهم جای گرفته‌اند.

Check Also

فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی خط دوم قطار شهری تبریز

تبریز- دو فوریت لایحه شهرداری تبریز مبنی بر استفاده از تسهیلات فاینانس برای تامین اعتبار …

طراحی سایت