آخرین اخبار
ارائه دستاوردهای هوشمندسازی تهران در اجلاس «پلی برای شهرها، پیوند میان شهرها از طریق انقلاب صنعتی جدید» توسط شهردار

ارائه دستاوردهای هوشمندسازی تهران در اجلاس «پلی برای شهرها، پیوند میان شهرها از طریق انقلاب صنعتی جدید» توسط شهردار

وین – ایرنا – شهردار تهران روز چهارشنبه طی سخنانی در دومین روز از اجلاس «پلی برای شهرها، پیوند میان شهرها از طریق انقلاب صنعتی جدید» که در وین در حال برگزاری است دستاوردهای هوشمندسازی تهران را تشریح کرد.

«پیروز حناچی» که در میزگرد تخصصی شهرداران سخن می‌گفت، اظهار کرد:‌ وقتی درباره انقلاب صنعتی چهارم و اثرات آن در شهرها صحبت می‌کنیم، با توجه کنیم که صرف بکارگیری فناوری‌ها و تجهیزات و خدمات نوین، نمی‌تواند ما را به نتایج مطلوب برساند. بلکه استفاده گسترده فناوری‌های دیجیتالی باید بر مبنای چالشهای و اولویتها شهر و با هدف افزایش کیفیت زندگی شهروندان و حرکت به سمت شهری پایدار و تاب آور باشد.
وی افزود:‌ با این نگاه در برنامه تهران هوشمند که به عنوان یکی از نمونه‌های موفق تحول دیجیتالی و انقلاب صنعتی چهارم در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا، بیش از هر چیز، به دنبال به خدمت گرفتن فناوری‌های نوین در جهت کسب نتایج قابل توجه در حوزه‌هایی مانند افزایش ایمنی عمومی، پایداری محیط زیست، سهولت در جابه‌جایی و افزایش کیفیت زندگی و سلامت شهروندان بوده ایم.
در حوزه خدمات دیجیتال، حناچی توضیح داد: بستر دیجیتال و یکپارچه خدمات شهروندی را با نام تهران من (My Tehran) را ایجاد کردیم و ضمن این که برای هر یک از شهروندان یک حساب شهروندی الکترونیک ایجاد نمودیم، خدمات متعددی را به‌صورت دیجیتال ارائه نمودیم که با استقبال بسیار خوب شهروندان تهرانی همراه بود به نحوی که امروز که با شما صحبت میکنم، رتبه دامنه اینترنتی شهرداری (tehran.ir) از نظر حجم مراجعه در بین کل دامنه های اینترنتی دنیا حائز رتبه ۱۸۹۵ است که از این لحاظ بالاتر از بسیاری شهرهای دنیا مانند لندن، توکیو، بارسلونا، برلین، نیویورک، آمستردام و ملبورن قراردارد.
رتبه دامنه اینترنتی شهرداری (tehran.ir) از نظر حجم مراجعه در بین کل دامنه های اینترنتی دنیا حائز رتبه ۱۸۹۵ است که از این لحاظ بالاتر از بسیاری شهرهای دنیا مانند لندن، توکیو، بارسلونا، برلین، نیویورک، آمستردام و ملبورن قراردارد.
شهردار تهران ادامه داد: در حال حاضر بیش از۲ میلیون شهروند تهرانی در این بستر ثبت نام کرده و از خدمات آن استفاده می کنند. اینها همه نشان از سطح بالای آمادگی الکترونیکی شهروندان دارد.
حناچی ترافیک و آلودگی هوا را دو معضل جدی در کلان شهرها عنوان کرد که شهر تهران نیز از این موضوع استثنا نیست.
وی گفت: در موضوع آلودگی هوا، بیش از ۹۰ درصد آلودگی هوا در تهران ناشی از ذرات معلق زیر ۲٫۵ میکرون و با منشاء عمدتا خودروها است. برای حل این موضوع، تغییرات جدی در قوانین تردد خودروها در شهر (طرح مدیریت ترافیک) را بر یک بستر تمام الکترونیکی از آوریل ۲۰۱۸ ایجاد کردیم.
شهردار تهران به عنوان نمونه گفت:‌ مقررات تشویقی نظیر اعمال تخفیف ۲۵ درصدی برای خودروهای با آلایندگی کمتر و تخفیف ۹۰ درصدی برای خودروهای برقی و هیبریدی وضع کردیم. همچنین قوانین سخت گیرانه ای برای تردد خودرو های آلاینده در شهر اعمال کردیم.
وی گفت:‌تمام این موارد را بر اساس شبکه گسترده از دوربین‌های شهری و به کمک ابزارهای پردازش تصویر و هوش مصنوعی کنترل کردیم. در نتیجه این اقدامات حجم ذرات معلق در هوای تهران به شدت کاهش یافت به نحوی که بر خلاف سالهای پیش، در سال گذشته، حتی یک روز تعطیلی ناشی از آلودگی هوا نداشتیم.
در موضوع مدیریت ترافیک هم حناچی گفت: علاوه بر تقویت حمل و نقل عمومی با محوریت راه اندازی خطوط جدید مترو، به کمک همین ابزارهای هوشمند و تعرفه گذاری های هدفمند توانستیم الگوی سفرهای درون شهری شهروندان را از خودروی شخصی و تک سرنشین به استفاده از حمل و نقل عمومی، به طرز قابل توجهی تغییر دهیم. به نحوی که در محدوده های دارای محدودیت ترافیکی تعداد مسافرین مترو (ورودی) تا ۱۷ درصد و مسافرین اتوبوس تا ۲۳ درصد افزایش داشته است.
در حال حاضر، روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ سفر به وسیله دوچرخه های اشتراکی در تهران انجام می شود
وی افزود: ترافیک در این محدوده ها بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته و سرعت حرکت خودرو ها نیز ۵ درصد افزایش یافته است.
شهردار تهران همچنین عنوان کرد که برای اولین بار در ایران، اولین سرویس اشتراکی جابجایی مبتنی بر دوچرخه در کلان شهر تهران راه اندازی شده است و پس از یک‌سال از آغاز فعالیت، ۲۰۰ هزار شهروند تهرانی از این خدمات استفاده می‌کنند.
وی توضیح داد:‌ در حال حاضر، روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ سفر به وسیله دوچرخه های اشتراکی در تهران انجام می شود اما امیدواریم که در آینده نزدیک، حداقل یک درصد سفرهای درون شهری تهران از این طریق صورت پذیرد.
حناچی در ادامه سخنان خود طرح مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای اشاره کرد که به گفته او از جولای ۲۰۱۹ عملیاتی شده است.
وی توضیح داد:‌ شهروندان زمان کمتری را برای پیدا کردن جای پارک صرف خواهند کرد و تمامی پرداخت های مربوط به هزینه جای پارک از طریق کیف پول الکترونیکی انجام می شود.
شهردار تهران گفت: در اقدام دیگری با محوریت توسعه خدمات الکترونیک شهری، در تابستان سالجاری و برای نخستین بار در سطح شهر تهران انتخابات تمام الکترونیکی شورایاری محلات شهر تهران را در ۱۶۳۱ شعبه، با صندوق‌های الکترونیک و بدون استفاده از برگ رأی کاغذی انجام دادیم.
حناچی در پایان آمادگی خود را برای همکاری در زمینه‌های مختلف هوشمندسازی و تحول دیجیتالی به تمامی شرکت‌کنندگان در این نشست اعلام کرد.
چهارمین اجلاس بین المللی رهبران شهرها دیروز با حضور هیاتی از شهرداری و یک عضو شورای شهر تهران در پایتخت اتریش گشایش یافت.
در حاشیه این اجلاس، حناچی دیروز با مدیرکل سازمان توسعه صنعتی ملل متحد (یونیدو) و دبیر کل مجمع شهرهای اروپایی ملاقات کرد. در جریان ملاقات شهردار با مدیرکل یونیدو یک بیانیه همکاری در زمینه فناوری‌های نوین شهری امضاء شد.
بر اساس این بیانیه طرفین تمایل خود را برای تسهیل همکاری‌های نزدیک میان شهر تهران و سازمان یونیدو با هدف دست یابی به اهداف موج چهارم توسعه صنعتی اعلام کردند. توسعه پایدار صنایع شهری تهران در چارچوب همکاری های وسیع‌تر میان جمهوری اسلامی ایران و یونیدو از دیگر موارد مورد اشاره در این بیانیه می باشد.
حناچی فردا هم ملاقات‌هایی را با همتایان خود از کشورهای مختلف خواهد داشت و سپس اتریش را به مقصد آلمان برای ملاقات با شهردار برلین ترک می کند.

طراحی سایت