اقدام ارزنده ی مدیریت شهری مشهد نسبت به ایجاد ساختار لازم برای جذب سرمایه گذاران خارجی

شهرداری و شورای اسلامی کلانشهر مشهد نسبت به ایجاد ساختار لازم برای جذب سرمایه گذاران خارجی اقدام نمودند .

به گزارش خبرنگار مدرسه سرمایه گذاری و مشارکت، داود ندیم با بیان این خبر گفت:

کلانشهر مشهد از شهرهای پیشرو در پروژه های سرمایه گذاری مشارکتی در کشورمان میباشد . اخیرا شهرداری  مشهد طی اقدام ارزشمندی نسبت به تاسیس اداره ویژه ای تحت عنوان اداره جذب سرمایه گذاران خارجی اقدام نموده اند .

اهمیت و ضرورت  این موضوع موقعی مشخص میشود که بدانیم ، برابر سند چشم انداز توسعه بیست ساله کشور ( ۱۴۰۴-۱۳۸۴ ) برای توسعه کشورمان حدود دو هزار میلیارد دلار منابع لازم بوده و هست که طبق برآوردهای اولیه قرار بود سی درصد آن از منابع دولت از نفت و مالیات و غیره باشد و سی درصد از سرمایه گذاران داخلی و چهل درصد از سرمایه های خارجی تامین شود .

اکنون که از نظر زمانی بیش از نصف برنامه را گذرانده ایم و به اهداف تعیین شده نتوانسته ایم برسیم چرا که تخصیص ها مطابق برآورد اولیه خصوصا در حوزه سرمایه گذاری خارجی صورت نگرفته ، اگر جنانچه بخواهیم از این لحظه به بعد،  به اهداف پیش بینی شده در سند چشم انداز برسیم کل منایع درآمدی دولت کمتر از بیست درصد اهداف را میتواند پوشش دارد و سرمایه های بخش خصوصی داخلی هم در خوشبینانه ترین حالت کمتر از بیست درصد را توان پوشش دارد فلذا بیش از شصت درصد منابع باید از خارج یا در قالب فاینانس یا FDI یا سرمایه گذاری مشارکتی انواع  PPP و … تامین گردد .

پدر سرمایه گذاری شهری کشور افزود :

شهرداریهای کشورظرفیت بالایی برای تحقق این اهداف دارند ۱۲۸۸ شهرداری با پوشش جمعیتی بیش از شصت میلیون نفری، مجموعا بیش از هشتاد هزار فرصت سرمایه گذاری در بخشهای مختلف دارند . متاسفانه این همه پتانسیل و ظرفیت بدلیل نقص یا عدم وجود زیر ساختهای قانونی ، تشکیلاتی، فرآیندی و فرهنگی و نیز عدم وجود مطالعات   CDS  ، EDS ، برندینگ شهری ،اطلس جامع اقتصاد شهری و نیز از همه مهمتر عدم وجود ساختارهای اداری و تشکیلاتی لازم در شهرداریهای کشور مختص جذب سرمایه گذاران خارجی ، بصورت بلا استفاده مانده اند .

اقدام مدیریت شهری مشهد در تاسیس و راه اندازی دفتر سرمایه گذاری خارجی ، میتواند الگوی سایر شهرداریهای کلانشهرها و مراکز استانها قرار گیرد .

ایشان در پاسخ به این سوال که در وضعیت کنونی کشور که بی ثباتی اقتصادی  حاکم است آیا موضوع جذب سرمایه گذاری خارجی میسر و مقدور است ؟ گفت :

نحوه نگاه به موضوع متفاوت است به نظر من ، از این تهدید و چالش و بی ثباتی و کاهش ارزش پول کشور و… میتوان استراتژی های چهار گانه   SO  و  WO وST و WT را برای هر یک از شهرداریها خصوصا مراکز استانها بصورت جداگانه تدوین نمود و بر اساس آن اقدام به جذب سرمایه های خرد و بزرگ داخلی و خارجی نمود . به اعتقاد اکثر کارشناسان اقتصادی ، تهدیدات وضعیت کنونی کاملا قابل تبدیل به فرصت هستند . خصوصا بخش گردشگری و توریست خارجی، بخش صادرات کالا و خدمات، بخش سرمایه گذاری خارجی باید حداکثر بهره برداری را از این وضعیت بنمایند که متاسفانه این کار صورت نمیگیرد .

موسس مدرسه سرمایه گذاری ادامه داد :

شاید برخی بگویند این مباحث بیشتر شبیه مباحث آکادمیک هستند آیا در عمل چنین کاری میتواند روی دهد ؟ که باید بگویم :

در اوج تحریمها و بحرانهای مالی دوره قبل ، تقریبا مشابه همین اتفاق روی داد، در همان دوره که شرکتهای خارجی حتی ایمیلهای ما را بازنکرده دیلیت مینمودند موفق شدیم در هامبورگ و فرانکفورت همایش پرزنت فرصتهای سرمایه گذاری یکی از استانها را برگزار و تعدادی سرمایه گذار جذب نماییم . متعاقبا همین کار را در کشورمان انجام داده و بیش از دویست شرکت خارجی را به یکی دیگر از استانها بیاریم و نتایج خوبی هم عاید شد .

داود ندیم ، پدر سرمایه گذاری شهری کشور افزود :

اگر مجموعه مدیریتی کشور اعم از مجلس و دولت قصد و نیت توسعه کشور را دارند نباید لایحه مشارکت عمومی خصوصی که زمینه ساز ورود شهرداریها و دستگاههای اجرایی به مباحث توسعه ای میباشد در لابلای کارهای روزمره شان گم و گور شود .

در ایران ، همیشه افراد کارآفرین و توسعه گرا جلوتر از دولت و مجلس رفته اند و این اقدام شهرداری مشهد الگویی برای شهرداریهای کشور جهت ساختارسازی در این حوزه میباشد .

Check Also

بزرگترین هولدینگ حوزه شهری ترکیه برای سرمایه گذاری به تبریز می‌آید.

یعقوب هوشیار شهردار کلانشهر تبریز در راس هیئتی مرکب از شهرداران مناطق و اعضای کمیسیون …

طراحی سایت