هم اندیشی شهرداران و شوراهای اسلامی مراکز استانهابرای توسعه سرمایه گذاری در شهرها.

این همایش روز دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۵ با همکاری شورایعالی استانها و سازمان سرمایه گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی کشور در محل برج میلاد تهران و با حضور جمعی از شهرداران و اعضای شوراهای اسلامی و مسئولین سرمایه گذاری شهرداریها برگزار شد .
چمران ، رئیس شورای عالی استانها با تاکید بر اینکه باید از کاغذ بازی اداری بکاهیم و روند سرمایه گذاری را آسان کنیم تا سرمایه گذار به فکر سرمایه گذاری در کشورهای دیگر نباشد گفت: کشور ما در زمینه آسان بودن سرمایه گذاری رتبه پائینی دارد و این مشکلات باعث عدم علاقه سرمایه گذار به سرمایه گذاری می شود و بنابراین باید مشکلات را رفع کنیم.
وی با تاکید برتبیین درآمدهای پایدارشهرداری ها عنوان کرد: یکی از درآمدهای پایدار، سرمایه گذاری است و باید به این سمت برویم و به جذب سرمایه خصوصی بپردازیم.
چمران با بیان اینکه سرمایه گذاری برای شهرداری ها درآمد مناسبی است و این مهم می تواند پشتوانه مالی شهرداری باشد در ادامه با گلایه ازعدم اطمینان سرمایه گذار از هزینه کردهای خود افزود: سرمایه گذاران باید از سود آوری سرمایه گذاری خود مطمئن باشند تا با خیال راحت هزینه کنند. بنابراین بایستی سود آوری این طرح ها را تضمین کنیم و به آنها چشم کلاهبردار نگاه نکنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید از کاغذ بازی اداری بکاهیم و روند سرمایه گذاری را آسان کنیم تا سرمایه گذار به فکر سرمایه گذاری در کشورهای دیگر نباشد تصریح کرد: کشور ما در زمینه آسان بودن سرمایه گذاری رتبه پائینی دارد و این مشکلات باعث عدم علاقه سرمایه گذار به سرمایه گذاری می شود و بنابراین باید مشکلات را رفع کنیم.
وی به شهرداری ها توصیه کرد: شهرداران باید سرمایه گذار را جذب کنند تا بتوانند با ایجاد شرایط مناسب آن ها را علاقه مند به سرمایه گذاری در شهر خود کنند.
رئیس شورای عالی استانها با بیان اینکه ساختمان سازی به رکود رسیده است و بازگشت به دوران قبل از رکود زمان بر است گفت: باید با سرمایه گذری بتوانیم این صنعت را از رکود خارج سازیم تا صنایع وابسته به آن نیز بتوانند رشد کنند.
چمران در پایان تاکید کرد: امیدواریم با تلاش همه کشورمان را با اتکا به قدرت داخلی تبدیل به یک کشور توسعه یافته کنیم و با وجود دشمنی ها بتوانیم با توان داخلی به توسعه دست پیدا کنیم.
ترک آبادی ، مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران و دبیر کمیته سرمایه گذاری کلان شهرها گفت: برخی قوانین دست و پاگیر و همچنین نبود تضمین برای سرمایه گذار از مشکلات سرمایه گذاری در شهرداری هاست.
وی تاکید کرد: وظیفه اصلی شهرداری ها ، نگهداری شهر است که مانند یک موجود زنده است و این موجود زنده با توجه به داشتن زیرساخت های متعدد شهری به نگاهداری نیاز دارد .
مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران ادامه داد: همچنین تکیه نکردن شهرداری ها بر درآمد از طریق ساخت و ساز به عنوان درآمدهای پایدار شهرداری نیز از دیگر موضوعاتی است که در نشست هم اندیشی سرمایه گذاری شهرداران و شوراهای مراکز استان ها به آن پرداخته می شود .
ترک آبادی ابراز امیدواری کرد که برگزاری این چنین نشست ها، زمینه ای برای تبادل نظر و شناخت راهکارهای مناسب در جهت توسعه و سرعت بخشیدن به سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که این نشست دستاوردهای خوبی داشته باشد و شوراهای اسلامی هم بتوانند گام های موثری در زمینه توسعه شهری بردارند .
روشنایی ، معاون اجرایی اداری شورای عالی استان ها : موضوع سرمایه گذاری بسیار حیاتی است و جذب سرمایه گذار برای حرکت دادن جامعه و اقتصاد کشور بسیار مهم است.
وی با اشاره به برگزاری اجلاس جهانی شوراها و شهرداران ۲۰۱۶ تصریح کرد: تشکیل میزهای سرمایه گذاری در حاشیه این اجلاس و علاقه شورائیان و شهرداران به شرکت در این میزها باعث شد که ما با سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران و سازمان سرمایه گذاری اقتصادی و فنی ایران رایزنی کردیم تا برای توسعه این نشست ها کمک کنند.
روشناسی سرمایه گذاری را دارای جنبه های حقوقی، علمی و فنی دانست و توضیح داد: جنبه علمی بحث که توسط کارشناسان محترم در این نشست تبیین شد که رضایت بخش بود.
معاون اجرایی اداری شورای عالی استان ها ادامه داد: با توجه به تشکیل دبیرخانه کلانشهرها ما به جد پیگیر این مسئله هستیم و به سادگی از کنار این مهم عبور نخواهیم کرد.
وی با اشاره به جنبه حقوقی جذب سرمایه گذار خارجی توسط شوراها و شهرداری ها گفت: ما در این زمینه هیچ مشکل قانونی و حقوقی نداریم که در این زمینه ماده ۷۱ (از بند ۲ تا ۳۴) شوراها تماما بر سرمایه گذاری، جذب سرمایه گذار و مشارکت سرمایه گذار و مردم اشاره دارد.
روشناسی با بیان اینکه هیچ نگرانی از بابت مواد قانونی در خصوص جذب سرمایه گذار وجود ندارد تصریح کرد: ما با استناد به قوانین شوراها و شهرداری ها می توانیم در این حوزه ورود کنیم و از نظر قانونی این اختیار را داریم.
معاون اجرایی اداری شورای عالی استان ها افزود: هر چند ما نباید به فساد های مالی و اخلاقی و پولشویی در این سرمایه گذاری ها بی توجه باشیم و باید با حساسیت زیاد نسبت به این مسائل اقدام به جذب سرمایه کنیم.
وی با اشاره به برنامه های ۵ ساله شهرداری ها گفت: شهرداری ها باید در برنامه های ۵ ساله خود توجه خاصی به جذب سرمایه داشته باشند هرچند که برخی از شهرداری ها پروژه های مشارکتی را در برنامه های خود تعریف کرده اند.
معاون اجرایی اداری شورای عالی استان ها با بیان اینکه دبیرخانه شورای عالی استان ها آماده کمک به شوراها و شهرداران سراسر کشور است تصریح کرد: بنابراین شوراها و شهرداران می توانند طرح هایی که برای جذب سرمایه گذاری دارند را به صورت مکتوب برای ما ارسال کنند و ما بعد از بررسی نقص های حقوقی و قانونی آن را برطرف نماییم.

مریم فرجی رئیس اداره تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی اظهار داشت: قانون تضامین سرمایه گذاری در ایران یکی از بهترین قوانین موجود در منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و کشورهای حوزه cis (کشورهای مستقل همسود) است که خدمات قابل توجهی را به سرمایه گذاران خارجی ارائه می دهد.
فرجی با بیان اینکه سازمان سرمایه گذاری ایران تنها سازمان موجود برای تشویق سرمایه گذاران در کشور است گفت: این سازمان با وجود اینکه در بدنه دولت قرار دارد برای حفظ حقوق سرمایه گذار ایجاد شده است بنابراین نوع تعامل سازمان با ارگان ها و نهاد های دیگر حفظ حقوق سرمایه گذار خارجی است.
رئیس اداره تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی موضوع مشوق ها را بسیار مهم دانست و تصریح کرد: مشوق ها در تصمیم گیری سرمایه داران بسیار مهم است و به باور کارشناسان خارجی مشوق های موجود در ایران بسیار بیشتر از کشورهای دیگر است.

وی ادامه داد: عدم اطلاع دقیق از مشوق ها و عدم اطلاع رسانی و ارائه مشوق های موجود به طرف خارجی در مذاکرات باعث مسکوت ماندن این جذابیت ها شده است.
فرجی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در درصد مشارکت سرمایه گذاری خارجی وجود ندارد گفت: سرمایه گذاران خارجی می توانند تا ۱۰۰ درصد پروژه را در ایران تملک کرده و از آن کسب سود کنند.
رئیس اداره تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی با بیان اینکه در دوران تحریم ها مشکلاتی برای سرمایه گذاران خارجی وجود داشت تصریح کرد: خوشبختانه اکنون این مشکلات برطرف شده است و سرمایه گذاران می توانند به راحتی تبادلات مالی را انجام دهند.
وی افزود: دولت می تواند در تامین بخشی از منابع مالی پروژه مشترک را تامین نماید و با حمایت های خود زمین ارزان قیمت، کمک به ایجاد زیرساخت های مورد نیاز، و مشوق ها و معافیت های مالیاتی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.
فرجی همچنین اضافه کرد: کارآفرینان ایرانی نیز اگر با سرمایه گذار خارجی فعالیت مشترکی داشته باشند می توانند از مشوق های مالیاتی استفاده کنند.
وی در خصوص ورود مدیریت شهری به بحث جذب سرمایه گذار خارجی گفت: شوراها و شهرداران باید پروژه های جذاب برای سرمایه گذار خارجی تعریف کنند و طرح توجیهی این پروژه ها را برای ما ارسال کنند. بعد از دریافت این طرح ها ما از طریق سفرای ایران در کشورها مختلف و هیات های سیاسی و اقتصادی ایران برای این طرح ها بازار یابی می کنیم.
فرجی تهیه نقشه راه سرمایه گذاری را مهم ارزیابی کرد و توضیح داد: شوراها و شهرداران باید برای استان خود نقشه راه سرمایه گذاری تهیه کنند تا ما بتوانیم با استناد به آن از اولویت های استانی آگاه باشیم و سرمایه گذاران را متناسب با این اولویت ها راهنمایی کنیم.
کوروش طاهر فر مشاورعالی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران، مشکل اصلی را در شناسائی پروژه دانست و گفت: ما پروژه های را بیشتر از منابع مالی خود پیش بینی می کنیم و نمی توانیم آن را تکمیل کنیم. این مشکل حتی دردولت نیز وجود دارد و نیمه کار به دولت بعدی منتقل می شود.
مشاورعالی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران برای حل این عدم توازن پیش بینی نیاز واقعی را پیشنهاد کرد وافزود: با ایجاد منابع بیشتر می توانیم آن را تکمیل کنیم و با افزایش بهره وری و کاهش اتلاقف سرمایه مشکلات کمبود مالی را کاهش دهیم.
طاهرفر با بیان اینکه باید پروژه ها نیاز سنجی شود بیان کرد: ما نباید به سمت پروژه های نمایش حرکت کنیم و با تحمیل هزینه زیاد پروژه ها را ناتمام جا بگذاریم.ما باید با انتخاب پروژه های مناسب از زیان دهی این پروژه ها بکاهیم.
وی تاکید کرد: سابقه کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که مدت زیادی طول می کشد که پروژه تصویب شود اما درزمان تصویب به سرعت تکمیل می شود ولی در کشورما بر عکس این رویه است.
مشاورعالی سازمان سرمایه گذاری با اشاره به طرح های شهری گفت: طرح های شهری به دو بخش کوچک و ساده و بزرگ و پیچیده تقسیم می شوند. بنابراین طرح دومی مستلرم مطالعات دقیق و متناسب است. میتوانیم از مشکلات پروژه های گذشته درس بگیریم و ایرادات پروژه های قبلی را تکرارنکنیم.
طاهر فر با بیان اینکه راه اندازی طرح های جدید الزامی ندارد، تاکید کرد: تکمیل ونگهداری پروژه های موجود یک اصل است وتازمانی که ما می توانیم این کار را انجام دهیم نباید به فکر راه اندازی پروژه جدید باشیم.
وی با تاکید بر اینکه ما باید منابع درآمدی متعددی باشیم خاطر نشان کرد: برای انجام یک پروژه بایستی منابع متعددی را پیش بینی کنیم تا مشکلی پیش نیایدو همچنین نباید در وضعیت اقتصادی کشور به دولت فشار آوریم و از دولت بخواهیم.

کوروش عابدینی ، مشاور برنامه ریزی امور اقتصادی شورای عالی استان ها اظهارداشت: محدودیت منابع مالی شهرداری ها و ضرورت استفاده از روش های نوین تامین مالی داخلی و خارجی و از طرفی اهمیت استفاده از ظرفیت و توان سرمایه گذاری بخشی خصوصی داخلی و خارجی و مشارکت آنان دربرنامه ها و طرح های شهری خصوصا اجرای پروژه های بزرگ اساسی و کمک و همراهی درتوسعه ورونق شهرها، همسو با برنامه های مدیریت شهری درسطح کشورنشست مذکور برگزار شد.
وی با بیان اینکه شورای عالی استانها با همکاری سازمان های سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران و سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران و جهاد دانشگاهی نسبت به برگزاری نشست هم اندیشی سرمایه گذاری شهرداران و شوراهای مراکز استانها اقدام کرد گفت: نشست های تخصصی برای ایجاد بستر مناسب در زمینه آموزش و گسترش جذب سرمایه گذاری و مشارکت در شهرداری ها بود که دیروز(دوشنبه.۱۵ آذر) اولین دوره آن تحت عنوان هم اندیشی شهرداران و شوراهای اسلامی مراکز استانها در زمینه نحوه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در برج میلاد برگزار شد.

مشاور برنامه ریزی امور اقتصادی شورای عالی استان ها در خصوص شرکت کنندگان تاکید کرد: دراین نشست از شهرداران وشوراهای مراکزاستانها، مدیران و روسای سرمایه گذاری آنان، مدیران کل امور شهری استانداری و مدیران عامل سازمان های همیاری شهرداری های استان ها دعوت به عمل آمده بود.

عابدینی با اشاره به دیگر اهداف برگزاری نشست تصریح کرد: از انجایی که بخش قابل توجهی از درآمد شهرداری ها درآامدهای ناپایدار است ضرورت تامین منابع مالی درشهرداری ها با توجه به حجم بالای هزینه های امور عمرانی و خدماتی، و توقعات جامعه ، برگزاری نشست هم اندیشی نحوه جذب منابع داخلی و خارجی و سرمایه گذاری های بخش خصوصی واگاهی از طی فرایندهای قانونی و تسهیل در انجام امور فوق از اهمیت بالایی برخوردار بود .

وی در ادامه از جزئیات نشست فوق سخن گفت وعنوان داشت: مهندس چمران ریاست شورای عالی استانها و دکتر خزایی معاون وزیر و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران از سخنرانان اصلی افتتاحیه نشست فوق بودند و تصریح کرد: در ادامه نشست فوق، اسانید برجسنه ای از مدیران سازمان های مسئول، مباحث آموزشی پیرامون نحوه جذب سرمایه گذاری داخلی وخارجی ارائه کردند.

مشاور برنامه ریزی امور اقتصادی شورای عالی استان ها در پایان عنوان کردند که این نشست ها تداوم خواهد داشت وامیدواریم که نتایج لازم را بدست اوریم.

Check Also

فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی خط دوم قطار شهری تبریز

تبریز- دو فوریت لایحه شهرداری تبریز مبنی بر استفاده از تسهیلات فاینانس برای تامین اعتبار …

طراحی سایت