ضرورت افق دید بیست میلیون ساله برای حفظ طبیعت و میراث فرهنگی و آثار باستانی .

نخستین همایش شهرسازی و شهرداری‌های مازندران  روز دوشنبه  هفدهم آبان  ۱۳۹۵  با حضور مسؤولان کشوری، استانی، شهرداران، مسؤولان شهری، کارشناسان امور شهری در سالن همایش‌های دانشگاه غیر دولتی شمال در شهر آمل  برگزار شد.

حدود  ۳۰۰ نفر از شهرداران و کارشناسان شهرسازی مازندران در این رویداد مهم شرکت داشتند که در آن داوود ندیم دبیر سرمایه‌گذاری اجلاس جهانی شهرداران و شوراها و پدر اقتصاد و سرمایه‌گذاری شهرداری‌های کشور و علی نبیان معاون عمرانی استاندار مازندران به بیان مطالب پرداختند.

ندیم با ارائه تجربیات جهانی  نسبت به ارائه مدل ۷-۴-۱ و نحوه استقرار سیستم سرمایه گذاری در شهرداریهای کشور  در راستای  اقتصاد مقاومتی  و توسعه و پیشرفت  شهرها با استفاده از منابع مالی  داخلی و خارجی اقدام و در بخشی از سخنان خود گفتند :

در یکصد سال گذشته  بیش از دهها هزار سمینار و کنفرانس بین المللی  در حوزه توسعه شهرها در دنیا برگزار شده  و  کتاب ها و مقالات بیشماری  به زبانهای تالیف شده اند . در جمع بندی همه آنها ، سازمان ملل به چهار کلمه  و کلید واژه ی اصلی  رسیده است  که عبارت است از  : ” زیست محیطی ” ، ” اجتماعی فرهنگی ” ، ” اقتصادی و رقابت پذیر بودن ” ، ” حکمرانی مطلوب ”  و اساس توسعه و پیشرفت  شهرها را این چهار واژه میداند.

همچنین ندیم  در مصاحبه ای با خبرنگاران حاضر گفت : چه کسی میتواند پیش بینی کند که  شهرها یا جوامع انسانی تا کی  وجود  خواهند  داشت ؟ آیا صد سال  دیگر یا هزاران سال دیگر ؟ پس باید  طبیعت ، آثار باستانی  و میراث گذشتگان را با یک افق دور نگر حفاظت نماییم.

شاید بتوان اذعان نمود که در حفظ طبیعت و محیط زیست و آثار باستانی  نیاز به یک افق بیست میلیون ساله داریم . یعنی رودخانه ها ، دریاها ، سواحل ، منابع زیر زمینی و هرچه که طبیعت به ما بخشیده است و آثاری که گذشتگان برای ما به میراث گذاشته اند  باید به گونه ای حفاظت و نگهداری شوند  که تا بیست میلیون سال دیگر پا برجا باشند و این تکلیف برای همه ی نسلهای انسانی است . اما چون عمر انسان اندک است فلذا برنامه ریزی هایش هیچگاه از طول عمرش فراتر نرفته  و یک بازه ی بسیار اندکی را شامل میشود و این موضوع آسیب جدی برای زمین است .

آثاری همچون : چغازنبیل، تخت جمشید ، ‌نقش‌جهان، تخت سلیمان ، پاسارگاد، گنبد سلطانیه، بیستون، قره‌کلیسا ، سازه‌های آبی شوشتر ، ارگ تبریز ، شهر سوخته ، قلعه های قدیمی از قبیل رودخان و بابک ومساجد و بقاع قدیمی مانند مسجد کبود و بقعه شیخ صفی و … و  صدها اثر کم نظیر و بی نظیر دیگر که هویت و تمدن انسانی را نشان میدهند بایستی با دید بیست میلیون ساله با آنها رفتار نمود.

این اثار با  افق های اندک  برنامه ریزی های پنجساله و ده ساله و پنجاهساله از بین خواهند رفت و همه ما باید افق دیدمان را در این نوع مباحث به افق میلیونی تغییر دهیم. سخت است اما ضروریه .

این همایش یک روزه با همکاری شهرداری آمل و دفتر فنی استانداری مازندران برگزار شد که در آن اهداف مختلف شخرسازی و اقتصاد شهری دنبال می‌شود.

نقش مؤلفه‌های اقتصادی و اجتماعی در تحقق اهداف شهرسازی مازندران ویژه کارشناسان شهرسازی و شهرداری‌ها و کارشناسان ارشد شهرداری‌های استان در این همایش پیگیری می‌شود.

این گردهمایی علمی و پژوهشی به مناسبت روز جهانی شهرسازی برگزار شده است و در آن برترین‌های شهرسازی مازندران تجلیل شدند .

Check Also

بزرگترین هولدینگ حوزه شهری ترکیه برای سرمایه گذاری به تبریز می‌آید.

یعقوب هوشیار شهردار کلانشهر تبریز در راس هیئتی مرکب از شهرداران مناطق و اعضای کمیسیون …

طراحی سایت