برنامه راهبردی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برای تحقق اهداف اقتصاد‌ مقاومتی

قائم مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: برنامه راهبردی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سال ۱۳۹۵  قابل سنجش و در راستای تحقق اهداف اقتصاد‌ مقاومتی است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری ارومیه، مهندس خلیل راحتی در زمینه این برنامه گفت: برنامه راهبردی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سال ۱۳۹۵ با توجه به ارکان اقتصاد مقاومتی از منظر مقام معظم رهبری مشتمل بر مقاوم بودن اقتصاد، استفاده از همه‌‌ ظرفیت‌هاى دولتى و مردمى، حمایت از تولید ملى، مدیریت منابع ارزى و مدیریت مصرف تدوین شده است.

وی، شفاف‌سازی اقتصاد و سالم‌سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا در حوزه‌های پولی و مالی و توسعه سرمایه گذاری‌های زیربنایی و ارتقای درآمد‌های پایدار و سالم را الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی بر اساس سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری ذکر نمود و اظهار کرد: در این خصوص سه رویکرد بسیار مهم شامل افزایش منابع درآمد پایدار، شفاف سازی فعالیت‌های اقتصادی و مدیریت هزینه‌ها قابل طرح می‌باشد.

راحتی گفت: در دیداری که اعضای محترم هیئت دولت و جمعی از کارگزاران نظام به مناسبت نوروز با مقام معظم رهبری داشتند، ایشان ضمن تاکید مجدد بر شعار امسال یعنی “اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل” خواستار تنظیم برنامه‌های تمامی سازمان‌ها در این راستا و قراردادن شاخص‌هایی برای اندازه‌گیری نتایج حاصل از این اقدامات برشمردند و برای تحقق این موضوع در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور طی جلسات متعددی تلاش گردید، برنامه عملیاتی قابل ارزیابی و سنجشی را برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی تدوین نماییم.

راحتی اضافه کرد: در تدوین برنامه راهبردی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سال ۱۳۹۵ به سه اولویت‌کاری مورد تاکید وزیر محترم کشور برای سال جاری شامل اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در سطوح منطقه‌ای، ایجاد تحول در رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی و ارتقای‌ روند تکریم ارباب رجوع در مناطق مختلف نیز مدنظر واقع گردیده‌است.

وی، اقدامات اولویت‌دار سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سال ۱۳۹۵ را با توجه به سه رکن اصلی اقتصاد مقاومتی یعنی افزایش منابع درآمد پایدار، شفاف‌سازی و مدیریت هزینه‌ها را شامل هشت هدف کلان “برقراری انضباط و شفافیت مالی”، “مدیریت مصرف و کاهش هزینه‌ها”، “توسعه سرمایه‌گذاری و افزایش منابع درآمد پایدار”، “توسعه مدیریت، افزایش بهره‌وری و توانمندسازی نیروی کار”، “برقراری عدالت اجتماعی در تخصیص منابع، امکانات و خدمات”، “بهبود محیط‌زیست و ارتقای کیفیت زندگی”، “توسعه حمل و نقل عمومی” و”شفاف‌سازی و چابک‌سازی امور سازمان” اعلام نمود.

راحتی اقدامات اجرایی مورد نظر برای تحقق هدف برقراری انضباط و شفافیت‌مالی را تهیه نظام جامع مالی و حسابداری شهرداری‌‌ها و دهیاری‌ها و تجزیه و تحلیل تفریغ بودجه و صورت‌های مالی شهرداری‌ها برشمرد.

قائم مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه اقدامات اجرایی در نظر گرفته شده برای تحقق هدف توسعه سرمایه‌گذاری و افزایش درآمدهای پایدار را اقداماتی شامل جذب سرمایه‌گذاری بخش‌خصوصی در شهرداری‌ها به میزان ۱۰۰ هزار میلیاردریال و توسعه سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها از طریق انتشار اوراق مشارکت توسط شهرداری‌ها تا سقف ۷۰ هزار میلیارد ریال ذکر نمود.

وی، پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به طرح‌های‌ درآمدزا تا سقف ۵۰۰ میلیاردریال با نرخ ۴ درصد، ساماندهی عوارض، بهای خدمات و همچنین افزایش سهم درآمد‌های پایدار از ۲۲ درصد فعلی به ۲۴ درصد را دیگراقدامات اجرایی برای این هدف معرفی نمود.

راحتی اعلام کرد: به منظور تحقق هدف توسعه سرمایه‌گذاری و افزایش درآمد‌های پایدار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در سال ۱۳۹۵ به اجرای ۱۰۰ طرح احیای بافت‌های ارزشمند تاریخی و گردشگری ‌شهری، توسعه زیرساخت‌های‌گردشگری در ۱۰۰ روستای‌هدف و راه‌اندازی انجمن‌های خیرین در راستای اجرای پروژه‌های شهری و روستایی کمک خواهیم کرد.

وی همچنین درخصوص اقدامات اجرایی به‌منظور تحقق هدف توسعه مدیریت، افزایش‌ بهره‌وری و توانمندسازی نیروی کار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: در این بخش بدنبال تجهیز شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به سیستم اطلاعات جغرافیایی GIS، افزایش بهره‌وری پروژه‌ها، کمک به تهیه برنامه پنج‌ساله ۱۰۰ شهرداری هستیم.

راحتی، اجرای دوره‌های آموزشی تخصصی مجازی به میزان ۱۰ هزار نفر ساعت برای کارکنان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و توسعه پوشش مدیریت روستایی از ۳۲ هزار و ۵۰۰ دهیاری به ۳۳ هزار و ۵۰۰ دهیاری در خاتمه سال ۱۳۹۵ را دیگر اقدامات اجرایی مورد نظر هدف فوق ذکر نمود.

قائم مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اقدامات اجرایی مورد نظر برای تحقق هدف مدیریت‌ مصرف و کاهش هزینه‌ها را شامل تغییر ترکیب نیروی انسانی شهرداری‌ها از ۷۰درصد دیپلم و زیر دیپلم به ۵۰درصد،کاهش سازمان‌های وابسته به شهرداری‌ها از ۱۸۰۰ به ۱۵۰۰ و بازنگری ساختار سازمانی تمامی شهرداری‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت و مراکز استان‌ها برشمرد.

راحتی، تکریم ارباب‌رجوع و تسهیل خدمات‌رسانی از طریق اتصال تمامی شهرداری‌ها به درگاه پرداخت الکترونیک عوارض، یکپارچه‌سازی سامانه‌های شهری و ساماندهی هزینه نگهداشت شهرداری‌ها را دیگر اقدامات اجرایی در نظر گرفته شده برای این هدف اعلام کرد.

وی، بهبود محیط‌زیست و ارتقای کیفیت‌زندگی را دیگر هدف برنامه راهبردی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سال ۱۳۹۵ اعلام نمود و آن را شامل بخش‌هایی نظیر مدیریت پسماندها، فضای سبز و ایمنی شهری و روستائی ذکر نمود.

راحتی اقدامات اجرایی در نظر گرفته شده برای بخش پسماندهای شهری و روستائی را شامل کاهش میزان دفن غیر بهداشتی پسماند عادی از ۷۵ درصد به ۴۵ درصد از طریق ساماندهی ۵۰۰ محل دفن غیربهداشتی شهری و روستایی، افزایش بازیافت مواد و انرژی پسماند عادی از ۲۱ درصد به ۲۶ درصد با ایجاد و تکمیل ۷ واحد بازیافت و کمک به احداث ۲ واحد زباله سوز در استان‌های ساحلی اعلام کرد.

وی افزود: در بخش پسماند‌های شهری و روستائی اقدامات دیگری شامل افزایش میزان تفکیک در مبدا زباله خشک از ۳ درصد به ۵ درصد از طریق کمک به اجرای طرح تفکیک از مبدا در ۵۰۰ شهر و روستای کشور، افزایش جمع‌آوری مکانیزه پسماند شهری از ۲۸ درصد به ۳۰ درصد از طریق خرید ۲۰۰ دستگاه خودروی حمل زباله سنگین و افزایش نسبت جمعیت روستایی تحت پوشش سیستم جمع آوری پسماند از ۶۵درصد به ۷۰درصد از طریق خرید ۲۰۰ دستگاه خودروی حمل زباله نیمه سنگین اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: افزایش جمعیت تحت‌پوشش حمل بهداشتی متوفی درشهر‌های زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت از ۵۰ درصد به ۶۷ درصد از طریق خرید ۲۰۰ دستگاه خودروی حمل متوفی بهداشتی مجهز، دیگر اقدامی است که در سال جاری اجرایی می‌شود.

راحتی در ادامه اقدامات اجرایی بخش فضای سبز شهری را افزایش میزان مساحت فضای سبز تحت پوشش شبکه مستقل آب خام از ۵۱ درصد به ۵۳ درصد از طریق کمک به اجرای مطالعات جداسازی شبکه آبرسانی فضای سبز شهری در ۱۵۰ شهر کشور ذکر نمود

وی افزود: در بخش فضای سبز روستایی، جمعیت بهره‌مند از بوستان چندمنظوره روستایی از طریق ایجاد ۳۲۰بوستان روستایی و ۲۰۰ پارک کودک از ۱۴ درصد به ۱۶ درصد افزایش خواهد یافت.

راحتی همچنین اقدامات اجرایی مورد نظر در بخش ایمنی و ْآتش‌نشانی شهری را افزایش جمعیت تحت پوشش خدمات ْآتش‌نشانی از ۸۸ درصد به ۹۳ درصد از طریق احداث ۳۰۰ ایستگاه ْآتش‌نشانی و خرید ۵۰دستگاه ماشین ْآتش‌نشانی و ۳۰۰۰ تجهیزات فردی ْآتش‌نشانی ذکر نمود.

وی اقدامات بخش ایمنی روستایی را افزایش جمعیت تحت پوشش خدمات ایمنی و آتش‌نشانی روستایی از ۱۶درصد به ۲۰درصد از طریق احداث۲۰۰ پایگاه آتش‌نشانی و خرید ۱۰۰دستگاه خودرو آتش‌نشانی اعلام نمود.

قائم مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه اقدامات اجرایی مورد نظر برای هدف کلان برقراری عدالت اجتماعی در تخصیص منابع و امکانات را شامل کاهش آسیب‌های اجتماعی از طریق کمک به ۶۰ طرح نوسازی بافت‌های فرسوده و استفاده از سازمان‌های مردم‌نهاد و مشارکت مردم در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی شهری و روستائی به ویژه در بافت‌های فرسوده معرفی نمود.

راحتی افزود: در این هدف از طریق اجرای۵۰۰۰ پروژه عمرانی و خدماتی روستائی به توسعه مناطق کمترتوسعه یافته کمک می‌شود و تامین قیر برای کمک به آسفالت ۸۰۰۰ کیلومتر از معابر شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت صورت می‌گیرد.

وی توسعه حمل ونقل عمومی را از دیگر اهداف کلان برنامه راهبردی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سال ۱۳۹۵ برشمرد و گفت: در این بخش بازسازی ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس و نوسازی ۵۸ هزار دستگاه تاکسی فرسوده و زمینه‌سازی و نصب چهار هزار صافی ذرات دوده برای اتوبوس اجرایی خواهد شد.

راحتی، راه‌اندازی سامانه پایش پیمایش حمل بار شهری، زمینه‌سازی ساماندهی و ارائه بار برگ الکترونیکی برای ناوگان باری سبک و سنگین و یکپارچه سازی صدور گواهی برخط معاینه فنی خودرو‌های سبک در کشور را دیگر اقدامات اجرایی این بخش ذکر نمود.

وی افزود: دراین بخش تلاش می‌شود از طریق تامین و تحویل ۱۴۶ واگن مترو، ظرفیت تعداد مسافر جابجا شده روزانه به میزان ۳۶۵ هزار نفر افزایش یابد.

راحتی اضافه کرد: ایجاد سامانه حمل و نقل روستایی در هزار روستای واقع در حریم شهرها از طریق خرید ۵۰۰ دستگاه مینی‌بوس و ون دیگر اقدام مورد نظر برای این بخش است.

قائم مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، شفاف‌سازی و چابک‌سازی امور این سازمان شامل اصلاح ساختار سازمانی و تعیین تکلیف قراردادهای معطل مانده از سال‌های قبل را دیگر هدف کلان سال جاری برشمرد.

وی در ادامه اظهار کرد: علاوه بر اهداف کلانی که جزییات آن تشریح شد تهیه و پی‌گیری اسناد آسیب‌شناسی شهرداری‌ها و لوایح قانونی نیر در سال ۱۳۹۵ در دستور کار قرار دارد.

راحتی در این زمینه گفت: پس از تشکیل کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلان‌شهرها در دولت یازدهم، چندین سند آسیب‌شناسی در زمینه حوزه‌های وظیفه ای شهرداری‌ها با هدف رفع برخی مشکلات موجود و ابهامات قانونی از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط و شهرداری‌ها و شوراها تهیه شده است.

وی افزود: تاکنون اسناد آسیب شناسی کلانشهرها در حوزه‌های ْآتش‌نشانی و امور ایمنی، فضای سبز شهری، پسماندهای شهری و حمل و نقل و ترافیک شهری پس از تصویب کمیسیون خاص امور کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها به تصویب هیات وزیران رسید و در قالب مصوبه هیات دولت به دستگاه‌ها ابلاغ شد و ما بطور مرتب گزارش‌هایی از نحوه پیگیری و اجرای صحیح آن‌ها از سوی شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی تهیه می‌نماییم.

راحتی در ادامه اظهار کرد: اسناد آسیب شناسی شهرداری‌ها در حوزه میادین میوه و تره بار، ساماندهی صنایع و مشاغل شهری و مدیریت بحران در کلان‌شهر‌‌ها تهیه و برای سیر مراحل قانونی به هیات دولت ارسال شده است.

وی متذکر شد: سند آسیب‌شناسی شهرداری‌ها در زمینه نظام مالی و درآمدی شهرداری‌ها و برنامه چهار ساله توسعه خطوط ریلی درون شهری و حومه، شامل تامین ۲۰۰۰ ناوگان با رویکرد تولید داخلی، هم در حال تهیه است.

راحتی همچنین در خصوص لوایح تهیه شده گفت: لوایح مدیریت‌شهری، درآمدپایدار، دهیار‌ی‌ها و آیین‌نامه اداری و استخدامی شهرداری‌ها از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تهیه و برای سیر مراحل قانونی به هیات دولت ارسال شده است.

وی افزود: لوایح توسعه سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها و مدیریت یکپارچه ایمنی شهر و روستا در حال تهیه است.

قائم مقام سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در خاتمه گفت: در سال ۱۳۹۵ تلاش می‌کنیم ‌عملکرد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها را ارزیابی نماییم که به این منظور نظام‌نامه‌های ارزیابی عملکرد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای اجرا ابلاغ و جشنواره‌های برترین عملکرد شهرداری‌ها و طرح‌های برگزیده دهیاری‌ها نیز برگزار می‌شود.

منبع: سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور

Check Also

بزرگترین هولدینگ حوزه شهری ترکیه برای سرمایه گذاری به تبریز می‌آید.

یعقوب هوشیار شهردار کلانشهر تبریز در راس هیئتی مرکب از شهرداران مناطق و اعضای کمیسیون …

طراحی سایت