همزمان با دیدار نخست وزیر ایتالیا با رهبر معظم انقلاب ، قائم مقام مرکز مطالعات مشترک اروپا با شهردار ارومیه دیدار کرد.

در پی دعوت رسمی دکتر حضرت پور ، شهردار ارومیه از آقای پروفسور ماتئو گوچئونه ، قائم مقام مرکز مطالعات  مشترک اتحادیه اروپا و رییس مرکز مورس آلتی کامپی ( Mors AltiCampi ) ،   امروز ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵  ملاقات و مذاکرات دو جانبه بانجام رسید.

نتیجه این سفر ، امضای تفاهم نامه همکاری مشترک  بین  آقای دکتر حضرت پور  شهردار ارومیه  و آقای  پروفسور ماتئو  گوچئونه از ایتالیا بود.

 دکتر حضرت پور در این دیدار ضمن تاکید بر لزوم گسترش مناسبات اقتصادی و فرهنگی بین ارومیه و شهرهای ایتالیا ، خواستار عملیاتی شدن  مفاد تفاهم نامه  منعقده شد.

داود ندیم ، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری شهرداری ارومیه با بیان این خبر گفت :

همزمان با حضور هیئت ۲۵۰ نفری از کشور ایتالیا در تهران و دیدار نخست وزیرایتالیا با رهبر معظم انقلاب  و در پی  دعوت رسمی قبلی ، آقای ماتئو  در ارومیه حضور یافته و  با شهردار و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری شهرداری دیدار و چندین جلسه کارشناسی داشتند .

جمع بندی این مذاکرات امضای تفاهم نامه همکاری بین طرفین بود و موضوعات مورد  تفاهم  عبارت بودند از :

  • همکاری در حوزه گردشگری و تبادل توریست بین ارومیه و شهرهای ایتالیا .
  • خواهرخواندگی ورزشی با یکی از شهرهای مطرح ایتالیا در حوزه والیبال.
  • خواهر خواندگی گردشگری با یکی از شهرهای ایتالیا در حوزه گردشگری.
  • سرمایه گذاری مشترک در نوسازی ساختمانهای قدیمی و تبدیل آنها به هتل های سنتی یا رستوران یا اماکن فرهنگی و هنری .
  • سرمایه گذاری مشترک در زمینه استخراج و فرآوری معادن سنگ آذربایجانغربی .
  • همکاری مشترک در مطالعات شهرسازی .
  • همکاری مشترک برای صادرات محصولات کشاورزی  ارومیه خصوصا سیب و انگور به کشور ایتالیا .
  • سرمایه گذاری مشترک در زمینه صنایع فرآوری محصولات کشاورزی .
  • سرمایه گذاری در حوزه انرژ ی های تجدید پذیر .
  • همکاری در تامین مالی و فاینانس .
  • انجام فعالیت های مشترک و برگزاری مراسمات مشترک ورزشی ، فرهنگی ، اقتصادی .

در این سفر ،  آقای ماتئو  با  پتانسیل های سرمایه گذاری شهر ارومیه  آشنا شدند و مقرر گردید گزارش جامعی از سفر  توسط ایشان تهیه و با فعالین حوزه های مورد تفاهم در ایتالیا مذاکرات اولیه را مبذول داشته و تا پایان ماه آینده یک هیئت اقتصادی با ترکیب فعالین حوزه های مورد تفاهم از ایتالیا در ارومیه حضور یابند.

ندیم گفت : با توجه به نامگذاری امسال بعنوان  ” سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل  ” در مذاکرات ونشست های مشترک بر اجرایی شدن و عملیاتی شدن مباحث تاکید گردیده و قرار است طرفین ظرف یک ماه آینده اقدامات عملی در اجرای تفاهم نامه  بانجام برسانند.

ندیم گفت : مشترکات زیادی بین کشور ما و ایتالیا وجود دارد خصوصا  در شهر ارومیه ویژگی های فرهنگی ، طبیعی ،گردشگری ذخائر و معادن متعددی هستند که میتواند زمینه ساز همکاری مشترک باشند. با توجه به نامگذاری ارومیه بعنوان  شهر عشاق والیبال در نظر است از بازیکنان مطرح ایتالیایی در والیبال و تیم های مطرح این کشور به ارومیه دعوت  و همکاری  مشترک در این مورد  صورت گیرد.

این سفر با هماهنگی نمایندگی وزارت امورخارجه در استان آذربایجانغربی  و با دعوت رسمی شهرداری بانجام رسید ه است  وقبل از انجام سفر رایزنی های لازم  از سوی شهرداری بصورت ایمیل صورت گرفته بود .

برنامه نهایی آقای ماتئو ،  ملاقات با استاندار آذربایجانغربی و ارائه گزارش سفر به ایشان  خواهد بود.

ندیم با بیان اینکه مناسبات  بین المللی ارومیه وارد مرحله نوینی شده است افزود :

در حال حاضر با دهها کشور ارتباط مستقیم  داشته و مذاکرات و نشست های کارشناسی برای سرمایه گذاری داشتیم و تعدادی از آنها در مراحل نهایی  تشریفات قانونی بوده و بزودی قرارداد آنها منعقد خواهد شد که جزییات آنها در وب سایت معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری شهرداری ارومیه تحت وب   www.investment.urmia.ir  به تفصیل آمده است.

در حاشیه اعلام این خبر  همچنین ندیم از پایان ماموریت خویش در ارومیه خبر داد و  آخر خرداد ۹۵ را روز اتمام کاری خویش در معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری شهرداری ارومیه اعلام کرد.

Check Also

فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی خط دوم قطار شهری تبریز

تبریز- دو فوریت لایحه شهرداری تبریز مبنی بر استفاده از تسهیلات فاینانس برای تامین اعتبار …

طراحی سایت