آخرین اخبار
سیگنال‌های اقتصادی سفر روحانی به نیویورک

سیگنال‌های اقتصادی سفر روحانی به نیویورک

سفر رئیس جمهور روحانی به نیویورک اگرچه برای نشست در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و سفری کاملا سیاسی بود، اما سیگنال‌ها و دستاوردهای اقتصادی هم در پی داشت. اما این سیگنال‌های اقتصادی چه بود؟

به گزارش اقتصادنیوز، روحانی در حالی در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک شرکت کرد، که مساله هسته‌ای و توافق ایران و کشورهای ۱+۵ مهمترین محور سخنرانی وی در این نشست و دیدارهای وی با مقامات کشورهای دیگر بود.

اما نکته قابل توجه این است که روحانی در همه سخنرانی‌ها و دیدارهای خود بر ایجاد ثبات و امنیت در کشور تاکید کرده و خواستار ایجاد امنیت و ثبات در منطقه خاورمیانه هم بوده است. مساله‌ای که به جهان این پیام را می‌دهد که ایران کشوری خواستار امنیت و ثبات است و از تنش‌های سیاسی دولت قبل فاصله گرفته و همین چراغ سبزی برای تشویق حضور سرمایه‌گذاران است. شاید بتوان مهمترین سیگنال اقتصادی حضور روحانی و تیم همراه در نشست نیویورک را همین موضوع دانست. یعنی زمانی که بالاترین مقام اجرایی کشور از ایجاد امنیت درک شور و منطقه سخن می‌گوید، این پیام را به اقتصاد و سرمایه‌گذاران سراسر جهان می‌دهد که ایران خواستار برقراری روابط دوطرفه اقتصادی و سیاسی است.

این سیگنال هم از سخنان روحانی در کل سخنرانی وی در مقر سازمان ملل حاصل می‌شد و هم از سخنان وی با مقامات کشورهای دیگر. از جمله این دیدارها می‌توان به دیدار روحانی و رئیس جمهور روسیه اشاره کرد. اگرچه بخش اعظم گفته‌های روحانی و پوتین در این دیدار به مسائل هسته‌ای و حل مشکلات منطقه اختصاص داشت، اما روابط اقتصادی دو کشور در این دیدار از قلم نیفتاد.

روحانی در این دیدار با اشاره به دعوت ایران از پوتین برای اجلاس کشورهای تولیدکننده گاز در تهران، گفت: کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور باید توافقات لازم را برای ارتقای همکاری در این سفر آماده کنند. رئیس جمهوری روسیه هم با ابراز امیدواری برای سفر به تهران، بر تقویت تعمیق و ارتقای سطح روابط دو کشور در حوزه‌های اقتصادی، علمی و راهبردی تاکید کرد.

روحانی در حاشیه سفر به نیویورک با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس هم دیدار کرد. دیداری که در آن دو کشور بر از سرگیری مناسبات تجاری، اعزام هیات‌های تجاری و رفع سریع تحریم‌های اقتصادی تاکید کردند.

روحانی در این دیدار تاکید کرد:  باید همزمان با اجرای توافق از سوی ایران، طرف مقابل نیز اقدامات لازم را برای تدوین آیین‌نامه‌های لازم برای همه ابعاد به‌ویژه رفع تحریم‌های اقتصادی و ملی انجام دهد و بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور آغاز مناسبی در ایجاد تحرک و گسترش روابط دو کشور خواهد بود.

دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلستان هم در این دیدار تاکید کرد: امیدوارم توانسته باشم حسن نیت خود را با کمک به نهایی‌شدن برجام، سفر وزیرخارجه به تهران، بازگشایی سفارتخانه‌ها و اعزام هیات‌های تجاری به تهران ثابت کنم.

همچنین یکی دیگر از حاشیه‌های سفر به نیویورک دیدار روحانی با نخبگان و کارآفرینان ایرانی مقیم آمریکا بود. دیداری که بخش اعظم آن حول موضوعات اقتصادی چرخید. روحانی در این دیدار از سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم آمریکا برای حضور در ایران دعوت کرد و گفت: کارآفرینان، مدیران و سرمایه‌گذاران ایرانی در داخل و خارج از کشور همواره برای حضور در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور، در اولویت هستند. به خصوص اکنون که فرصت‌های خوبی برای تحرک در بخش اقتصادی و علمی و صنعتی حاصل شده که باید از آنها به بهترین شکل برای پیشرفت هر چه بیشتر کشور استفاده کنیم.

آن طور که خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند، همچنین وی به دستاوردهای دولت خود برای بازگردادندن ثبات به اقتصاد کشور یاد کرد و گفت: در دو سال گذشته توفیق‌هایی در زمینه رشد سرمایه‌های اجتماعی، حرکت در جهت اصلاح ساختارهای اقتصادی، کنترل تورم، خروج از رکود و حرکت در مسیر رشد اقتصادی حاصل شده و برای جرکت بهتر در این مسیر ایرانیان خارج از کشور سرمایه بزرگی هستند.

اشاره به مزایای اقتصاد ایران مانند تبدیل شدن ایران به قطب انرژی و مرکز ثبات در منطقه، داشتن جوانان تحصیلکرده و نیروی انسانی کارآمدی از دیگر بخش‌های اظهارات روحانی در این نشست برای ترغیب حضور سرمایه‌گذاران به داخل ایران بود.

وی هچمنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز شرکت‌های مهم خارجی و اروپایی به دنبال انعقاد قراردادهای مختلف با ایران هستند و درخواست‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در کشور دارند اما کارآفرینان، مدیران و سرمایه‌گذاران ایرانی همواره برای ما در اولویت هستند.

طراحی سایت