یارانه سود تسهیلات بافت‌های فرسوده ۱۰ درصد شد

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه دولت یک درصد به یارانه‌ای که تسهیلات بازسازی بافت‌های فرسوده پرداخت می‌کرد اضافه کرد، گفت: دولت براساس مصوبه قبلی برای تسهیلات ۵۰ میلیونی بافت فرسوده ۹ درصد یارانه می‌داد که به تازگی و در مصوبه اخیر این رقم را به ۱۰ درصد افزایش داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد سعید ایزدی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری، احیا و بازسازی بافت‌های فرسوده میان کانون انبوه سازان و شرکت عمران، بهسازی و شهری ایران، گفت: در حال حاضر دولت تسهیلات ۵۰ میلیونی برای نوسازی بافت‌های فرسوده پرداخت می‌کند، بنابراین از آنجا که نرخ سود این تسهیلات در دو سال اول ۲۴ درصد است، دولت در مصوبه رقم یارانه‌ای که برای این تسهیلات مصوب کرد ۹ درصد بود اما به تازگی طبق مصوبه دولت این یارانه به ۱۰ درصد افزایش یافته است.

به گفته وی، چنانچه سازندگان در بافت‌های فرسوده مبحث ۱۹ را رعایت کنند، دولت درصدد است برای این تسهیلات ۱۲ درصد یارانه در نظر بگیرد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: در حال حاضر یکی از اولویت‌های دولت در حوزه سیاستهای توسعه شهری بحث بهسازی و نوسازی شهری است به طوری که در برنامه طرح جامع مسکن هم سهم قابل توجهی از بحث مسکن در کشور به مقوله بهسازی و نوسازی اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه مقرر شده سالانه ۳۰۰ هزار مسکن در بافت فرسوده احداث و نوسازی شود، گفت: بعد از سالها تلاش متوجه شدیم که سیاست توسعه در حاشیه شهرها و همانا مقوله مسکن مهر و توسعه افقی شهرها اشتباه است بنابراین باید به عمران و آبادانی داخل شهرها توجه ویژه‌ای شود.

ایزدی ادامه داد: مقوله بهسازی و نوسازی شهری ویژگی‌های خاص خود را دارد، بنابراین پرداختن به ساخت و ساز در حاشیه شهرها چندان نمی‌تواند موثر باشد اما ساخت و ساز در داخل بافت‌های فرسوده نیز خود مشکلاتی مانند بحث مالکیت، اوقاف و میراث فرهنگی دارد که باعث می‌شود ساخت و ساز محدود شود.

وی اضافه کرد: به هر حال ساخت و ساز در داخل بافت‌های فرسوده یک فرصت استثنایی برای بهسازی است و می‌تواند علاوه بر کارآمد کردن مسکن منجر به بهسازی در بافت فرسوده شود.

ایزدی تاکید کرد: ۲۳۰ هزار واحد مسکونی از تسهیلات مسکن مهر به خود مالکین و فرایند بهسازی اختصاص یافت، بنابراین ایرادی که به این موضوع وارد است این است که کیفیت ساخت و ساز در این موضوع کاهش یافت و مشکلاتی که هم‌اکنون این واحدها دارند هنوز پابرجاست.

وی تصریح کرد: فرایندهای ساخت و ساز در بافت فرسوده چند رکن دارد که اولین رکن آن این است که دولت تا آنجا که ممکن است خود را مستقیم درگیر ساخت و ساز نکند و تنها نقش حمایتی و تسهیل‌گری داشته باشد، پس در وهله اول دولت باید اختیارات خود را به بخش خصوصی و سازندگان تفویض کند.

ایزدی اضافه کرد: هدف از تفاهم نامه امروز نیز این است که کیفیت ساخت و ساز توجه ویژه‌ای شود و سپردن کار و اجرای پروژه‌ها به اهل فن یکی از اولویت‌ها باشد تا آنچه که ساخته می‌شود کیفیت بالایی داشته باشد.

به گفته وی یکی از نکاتی که باید به آن توجه ویژه‌ای شود ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده به جای تک پلاک، بلوک سازی بهترین روش است که همانا علاوه بر بالا رفتن کیفیت ساخت و ساز خدمات لازم را نیز به واحدهای مسکونی می‌دهد.

وی تصریح کرد: امید است با این تفاهم نامه، کیفیت ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده ارتقاء یابد.

Check Also

فاینانس ۴۲۰ میلیون یورویی خط دوم قطار شهری تبریز

تبریز- دو فوریت لایحه شهرداری تبریز مبنی بر استفاده از تسهیلات فاینانس برای تامین اعتبار …

طراحی سایت